Cantiknya Penampakan Nebula di Luar Angkasa


Kabar terbaru dunia luar angkasa kembali beredar dari sekumpulan saintis astronomi yang sedang meneliti kitaran hidup bintang di tata surya.

Terungkap, setelah berbilion-bilion tahun lamanya, sebahagian besar kumpulan bintang luar angkasa dengan massa yang sama dengan Matahari nantinya akan "mati" dengan sendirinya.

Para saintis tersebut menjelaskan, fenomena kematian bintang ini disebut sebagai `Planetary Nebula` atau sering disebut sebagai penampakan Nebula.

Berdasarkan maklumat yang dikutip liputan6.com dari laman Gizmodo, baru-baru ini pasukan penyelidik The European Space Agency (ESA) melihat adanya penampakan Nebula pada lapisan paling luar jajaran bintang Abell 78 di luar angkasa.

Namun, mereka mendedahkan bahawa walaupun penampakan Nebula tersebut muncul, bintang tersebut akan mempunyai peluang untuk `hidup` lagi.

Penampakan Nebula tersebut ditangkap melalui sinar X-Ray yang dipancarkan dari gas di Planetary Nebula. Para saintis menggunakan pemerhatian luar angkasa XMM-Newton milik ESA dengan melakukan kombinasi data melalui pemerhatian optik untuk menghasilkan gambar Planetary Nebula.

Secara ilmiah, Planetary Nebula merupakan kumpulan awan dari material yang dihempaskan objek bintang ketika mati. Awan tersebut akan melakukan proses interaksi dengan unsur gas dan debu, sehingga mencipta padanan warna yang cantik.

"Pembakaran nuklear hidrogen dan helium terpatok pada inti dari objek bintang yang akan mati, hal itu akan membuat objek bintang boleh hancur kerana berat bahan yang dibawa. Lapisan bintang akan menjadi lebih padat, reaksi helium akan muncul dan meletup, "tulis pasukan penyelidik.

Di dalam awan Nebula, terdapat aktiviti nuklear baru yang mencetuskan kemunculan aktiviti lain, seperti adanya angin yang bertiup lebih banyak sehingga boleh membawa lebih banyak material. Interaksi ini dapat membentuk struktur awan yang kompleks.

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Cantiknya Penampakan Nebula di Luar Angkasa"

Post a Comment