Jambatan Gantung Berlantai Kaca Terpanjang di Dunia


Para pekerja pembinaan Cina yang bekerja di ketinggian 180 meter di atas jurang curam, telah selesai menukar jambatan gantung kayu di Hunan, China tengah, menjadi jambatan dengan lantai kaca yang telus, sehingga seluruh dasar gaung terlihat jelas.

Jambatan gantung itu menghubungkan dua puncak dari Gunung Buddha Batu di Shiniuzhai Geopark. Jambatan gantung sepanjang 300 meter ini kini menjadi jambatan gantung pertama di dunia yang seluruhnya diperbuat daripada kaca.


Jambatan ini akan dirasmikan pada 1 Oktober ketika China merayakan Hari Kebangsaan dengan hari cuti umum selama seminggu.

Sebahagian daripada tingkat jambatan sudah diganti dengan lantai kaca pada tahun 2014, dan telah menarik para pelancong tak kenal takut. Namun, seluruh jambatan sekarang telah diubah menjadi jambatan yang telus.


Untuk membuat transformasi, para jurutera harus mengukuhkan struktur jambatan dengan kabel baja tambahan, memadam papan kayu yang ada dan mengamankan panel kaca yang tebal ke tempatnya.

Kadang, satu-satunya hal yang memisahkan mereka daripada risiko terjatuh kei bawah hanyalah kabel penggantungan di bawah kaki mereka.


Projek ini menjadi sangat sukar bukan hanya kerana berada di ketinggian, tetapi juga kerana struktur didasarkan pada jambatan gantung. Ini bermakna bahawa setiap kali seseorang berjalan di sepanjang jambatan, jambatan akan bergetar sedikit, berpotensi menyebabkan perbezaan dalam pengukuran.

Menurut jurutera, pasukan bekerja dari pukul 07:00 pagi hingga 07:00 petang waktu tempatan setiap hari untuk menyelesaikan projek tepat masa dan dengan standard keselamatan yang tinggi.


Salah seorang jurutera, Yang Guohong berkata: "Tidak peduli bagaimana pelancong akan bergerak atau melompat di jambatan yang kami bangun ini, maka ia akan baik-baik saja.Struktur baja di bawah jambatan ini sangat padat sehingga bahkan jika kaca patah, pengunjung tidak akan jatuh . "

Untuk menunjukkan hal ini, para jurutera bahkan senang foto mereka diambil apabila berbaring di jambatan untuk berehat.


Kaca adalah kaca khas yang 25 kali lebih kuat dari kaca tingkap biasa dan beratnya kira-kira 140 kilogram. Empat orang diperlukan untuk mengangkat masing-masing panel kaca tersebut.

Pembinaan menakjubkan ini telah digelar sebagai 'jambatan pahlawan' kerana diperlukan keberanian yang besar untuk menyeberanginya.

Dalam beberapa tahun terakhir, laluan pejalan kaki kaca dipercayai telah menjadi sangat popular dikalangan pelancong China carian sensasi.


Laman pelancongan semakin banyak membina platform kaca diatas tebing-tebing menegak untuk menarik pengunjung.

Awal tahun ini, sebuah viewing platform di Chongqing, selatan-barat China, menjadi jalan julur terpanjang di dunia dengan bahagian bawah adalah kaca.

Jambatan lain yang saat ini sedang dibina ada di Zhangjiajie, Hunan. yang akan menjadi luar biasa kerana tingginya 300 meter di atas gaung. Jambatan sepanjang 380 meter tersebut akan mampu menampung 800 orang pada satu masa apabila selesai.

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Jambatan Gantung Berlantai Kaca Terpanjang di Dunia"

Post a Comment