Ginseng Untuk Merawat Kanser

Menurut sebuah kajian, wanita yang menggunakan ramuan ginseng lebih besar peluangnya untuk sanggup melewati penderitaan akibat kanser payudara. Kualiti hidupnya pun menjadi lebih baik selepas menjalani rawatan akibat gangguan itu.

Kajian yang diterbitkan di American Journal of epidemiologist akhir Mac lalu ini melibatkan 1,455 wanita China yang mendapat rawatan kerana kanser payudara. Kehidupan mereka terus dipantau hingga enam tahun setelah mereka memperoleh rawatan. Dari situ diketahui, selama masa rawatan dan penyembuhan, wanita yang mengambil ginseng sebelum mereka dikenal pasti, 30 peratus lebih kecil untuk meninggal dibanding mereka yang tidak pernah ramuan ginseng.

Lebih dari itu, mereka yang langsung mengambil ginseng begitu dikenal pasti kanser payudara, dilaporkan mempunyai emosi yang lebih mantap dan lebih aktif dalam kehidupan sosial. Berdasarkan dapatan tersebut, pemimpin penyelidikan, Dr Xiao-Ou Shu dari Vanderbilt University di Nashville, Tennessee, Amerika Syarikat, mencadangkan agar dalam uji klinikal di masa mendatang disertakan pula penggunaan ginseng bersama rawatan kanser payudara konvensional.

Sekarang ini, kata Dr Shu, wanita dengan gangguan kanser payudara yang mengambil herba ginseng perlu melaporkan penggunaannya kepada doktor yang merawat.

Menurut Dr Shu, seperti ubat lain, tanaman obat juga mempunyai kesan sampingan atau boleh bertindak balas dengan ubat-ubat lain. Ginseng adalah suplemen tanaman ubat popular yang sudah lama digunakan dalam Traditional Chinese Medicine (TCM). Di Barat, ginseng terutama dikenali sebagai pendongkrak tenaga dan penguat sistem kekebalan tubuh. Dalam kajian di atas, pesakit yang yang mengambil ginseng umumnya memilih jenis akar ginseng 'putih' yang belum diproses.

Selain itu mereka juga memperoleh terapi kanser konvensional, operasi, kemoterapi, dan radiasi. Secara keseluruhan, jumlah mereka yang terbiasa mengambil ginseng sejak sebelum dikenal pasti adalah 27 peratus. Mereka inilah yang 30 peratus lebih kecil kemungkinan umtuk meninggal kerana kanser payudara berbanding yang sama sekali tidak pernah makan ginseng, setelah faktor usia, pendidikan, dan stadium kanser yang dideritanya diambil kira.

Di antara 1.065 pesakit yang tetap hidup selama enam tahun kemudian, 63 peratus mengaku langsung makan ginseng selepas mereka didiagnos kanser payudara. Wanita-wanita ini melaporkan mempunyai keadaan emosi dan kehidupan yang lebih baik dibanding sesama pesakit yang tidak makan ginseng.

Belum jelas benar apakah membaiknya kehidupan pesakit kanser payudara itu benar-benar kerana ginseng dan bagaimana ginseng bekerja sehingga boleh meringankan pesakit pesakit kanser payudara. Penelitian lebih lanjut berkaitan dengan soalan itu masih perlu dilakukan.

Subscribe to receive free email updates:

1 Response to "Ginseng Untuk Merawat Kanser"

  1. Ginseng memang bagus, tapi harganya yang melampau menyebabkan ianya menjadi sesuatu yang tidak mampu diakses oleh warga marhaen.

    ReplyDelete