Helang Emas (Golden Eagles)


Helang emas (Aquila chrysaetos) adalah salah satu burung helang yang berada di Hemisfera Utara. Seperti semua helang, helang ini masuk kedalam famili Accipitridae. Helang ini merebak di Amerika Utara, Eropah dan Serani serta sebahagian Afrika. Burung ini mempunyai panjang badan lebih dari 1 m. Pada kebudayaan popular, burung ini menjadi lambang kebangsaan Mesir, Mexico dan banyak negara lain.

Golden Eagles atau Elang emas menggunakan ketangkasan dan kelajuan digabungkan dengan cakar yang sangat kuat untuk menyambar pelbagai mangsa, termasuk arnab, marmut, tupai tanah, dan mamalia besar seperti musang dan ungulata (artinya kurang lebih "haiwan berkuku" atau "haiwan berkikil") muda . Mereka juga akan memakan bangkai (daging mati dan reput) jika mangsa hidup yang jarang berlaku, serta reptilia. Burung-burung lain, termasuk spesies yang besar sehingga aras kapas dan burung jenjang, juga telah tercatat sebagai mangsanya.


Selama berabad-abad, spesies ini telah menjadi salah satu burung yang paling sangat dihormati digunakan dalam falconry (perburuan dengan menggunakan helang), dengan subspesies Serani yang telah digunakan untuk memburu dan membunuh pemangsa berbahaya seperti Wolves Gray (Canis lupus) di beberapa komuniti pribumi. Kerana kemampuan memburu mereka, helang emas sering digambarkan dengan mistik dalam beberapa budaya suku-suku kuno.


Golden Eagles mempertahankan wilayah yang mungkin sama besar dengan 155 km2 (60 sq mi). Mereka monogami dan akan tetap bersama-sama selama beberapa tahun atau mungkin seumur hidup. Golden Eagles bersarang di tempat-tempat yang tinggi termasuk tebing, pohon, atau struktur manusia seperti tiang telefon. Mereka membina sarang besar yang mereka boleh gunakan kembali selama bertahun-tahun kini berkembang biak. Betina menghasilkan satu hingga empat telur, dan baik jantan maupun betina bergantian mengerami telur mereka hingga menetas, selama 40 hingga 45 hari. Biasanya, satu atau dua anak yang tetap bertahan hingga menjadi dewasa dalam masa kira-kira tiga bulan.


Beberapa penduduk Golden Eagles, ada yang berhijrah dan lain menetap. Helang yang bersarang di iklim sejuk seperti Alaska, Scandinavia atau Rusia cenderung berhijrah ke kawasan yang lebih jauh ke selatan kerana kemerosotan sumber makanan yang tersedia di utara. Sedangkan golden eagles yang ditemui lebih jauh ke selatan di lingkungan penyebarannya biasanya tidak berhijrah dan selalu berada tidak jauh dari wilayah mereka berkembang biak sepanjang tahun.


Kelajuan rata-rata terbang normal helang emas adalah sekitar 45-52 kilometer per jam (28-32 mph), mereka dapat meluncur dengan cepat sampai dengan 130 kilometer per jam (81 mph) dan boleh mencapai 240 kilometer per jam (150 mph) semasa hendak menyambar mangsanya.

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Helang Emas (Golden Eagles)"

Post a Comment