Rusia Gencar Serang Syria, Inggeris Desak NATO Latihan Perang Nuklear


LONDON - Bahasa Inggeris mendesak NATO untuk melakukan latihan perang multinasional termasuk simulasi perang nuklear selepas Rusia gencar melakukan serangan ke wilayah Syria. Namun, belum ada kejelasan apakah desakan latihan perang nuklear itu untuk memberi respons pencerobohan tentera Rusia di Syria atau bukan.

Desakan Inggeris kepada NATO itu disampaikan Menteri Pertahanan Inggeris, Michael Fallon dan Duta Inggeris untuk NATO, Sir Adam Thomson, seperti dilaporkan pejabat berita Sputnik, Sabtu (10/10/2015).

Jika desakan untuk latihan perang nuklear itu direalisasikan, maka itu akan menjadi latihan perang nuklear yang pertama sejak akhir Perang Dingin. Latihan itu juga boleh menjadi ajang bagi Inggeris untuk menguji kemampuan senjata nuklear yang dibangunkan di bawah program bersama sekutu-sekutu NATO.

Di bawah program itu, Inggeris mempunyai sistem pencegahan serangan nuklear bernama "Trident" yang terdapat di empat kapal selam class-Vanguard yang ditempatkan di pangkalan angkatan laut Clyde, Scotland. Masing-masing kapal membawa maksimum 16 peluru berpandu Trident II. Peluru berpandu-peluru berpandu itu belum pernah dipecat sejak 2012.

Pada hari Rabu lalu, Perdana Menteri Inggeris, David Cameron mengumumkan bahawa Kerajaan Inggeris akan memperluaskan sistem Trident dengan menambah empat kapal selam nuklear class-Vanguard pada tahun-tahun mendatang.

Kuasa nuklear Inggeris selama ini sensitif dan kerap diintai Rusia. Menurut sebuah laporan yang diterbitkan Henry Jackson Society pada bulan Februari 2015, perisikan Rusia telah mengumpulkan data kemampuan senjata nuklear Inggeris.

Dengan aksi perisikan perisikan Rusia itu membuat kemampuan nuklear Inggeris dikesan Rusia dan boleh diatasi oleh tentera Kremlin setiap saat.

"Jika Rusia boleh mendapatkan rakaman dari 'tanda tangan' itu memberi kesan serius bagi penangkal nuklear Inggeris. Rusia akan mampu mengesan kapal class-Vanguards dan berpotensi menenggelamkannya sebelum mereka (kapal selam Inggeris) boleh melancarkan rudalnya, "bunyi dokumen Henry Jackson Society.

Sumber : sindonews.com

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Rusia Gencar Serang Syria, Inggeris Desak NATO Latihan Perang Nuklear "

Post a Comment