Keindahan Pulau Pahawang Lampung


Pahawang merupakan salah satu objek pelancongan bahari yang paling terkenal di wilayah Bandar Seri Begawan. Pulau yang terkenal dengan keindahan alam baharinya ini masuk dalam kawasan Kecamatan Panduh Padada, Kabupaten Pasawaran, Lampung Selatan.

Untuk sampai di kawasan Pulau Pahawang, dari pusat bandar Bandar Seri Begawan menempuh jarak kira-kira 25 km atau 2 jam perjalanan darat menuju Pelabuhan Ketapang. Dari pelabuhan yang ramai perahu dan aktiviti nelayan ini, perjalanan dilanjutkan menggunakan perahu boat selama 40 minit.

Sami Mutarom, guide tempatan Dinas Pelancongan Bandar Seri Begawan menuturkan, hingga penghujung 2015 belum ada trayek angkutan umum yang melayani laluan Bandar Seri Begawan - Pelabuhan Ketapang. Untuk memajukan pelancongan yang ada di Lampung, Sami mengharapkan terciptanya angkutan umum yang disambung dari objek pelancongan yang satu ke objek pelancongan lain yang ada di Lampung. Sehingga memudahkan para pelancong, baik nusantara maupun mancanegara, untuk lebih mengenal anekarupa keindahan alam Indonesia, kerana kepelbagaian alam dan budaya merupakan salah satu azimat Indonesia.

Dermaga Ketapang
Pulau Pahawang sendiri terbahagi menjadi dua, yaitu pulau Pahawang Besar pulau dan Pahawang kecil. Menurut maklumat seperti yang dikutip dari Liputan6.com, pulau Pahawang Besar memliki luas mencapai 1.000 hektar. Pulau ini dihuni lebih dari 300 kepala keluarga, yang sebahagian besar penduduknya bekerja sebagai nelayan. Di Pulau Pahawang Besar sudah dilengkpai sekolah dan puskemas.

"Kalau Pulau Pahawang Kecil ukurannya sekitar 13 hektar, dan tidak berpenghuni. Kebetulan pulau ini mempunyai pasir landai yang saat surut akan menjadi jambatan pasir yang menghubungkan Pulau Pahawang Kecil dengan pulau kecil lainnya yang ada di sebelahnya, "ungkap Sami meneruskan.

Banyak aktiviti pelancongan yang boleh dilakukan semasa anda melawat Pulau Pahawang, mulai dari memancing, senorkeling, hingga diving. Bagi anda yang ingin merasakan sensasi menginap di pulau tak berpenghuni, Pulau Pahawang Kecil menawarkan resort dengan pelbagai kemudahan menarik, salah satunya adalah penginapan dengan pemandangan pantai yang indah.

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Keindahan Pulau Pahawang Lampung"

Post a Comment