Fenomena Cahaya yang Melompat-Lompat di Langit



Sebuah pita cahaya misteri telah dilihat dan terakam tinggi di awan, di atas Greenwood, Indiana, kelihatan seperti sesuatu dari luar dunia ini.

Seperti yang dikutip dari versesofuniverse.blogspot.com, Pada kenyataannya peristiwa yang jarang berlaku itu adalah 'sundogs yang melompat', sebuah fenomena yang luar biasa yang memperlihatkan perubahan cahaya yang cepat dalam awan.

Punca fenomena ini belum sepenuhnya jelas, tetapi teori yang terkemuka adalah bahawa hal itu mungkin disebabkan oleh pelepasan kilat di awan badai.

Dalam video dibawah, matahari tersembunyi di balik awan, tapi di sebelah kiri, segumpal cahaya aneh muncul dan terus bergerak di atas langit. Menghilang sebentar sebelum kembali, menyapu ke bawah dan melompat lagi.

Penjelasan ilmiah untuk apa yang berlaku sebenarnya berkaitan dengan penjelasan fenomena atmosfera lain yang dikenali sebagai sundogs.

Hal ini terjadi ketika sebuah cincin halo bercahaya muncul di sekitar matahari, ketika cahaya berinteraksi dengan kristal ais di atmosfera.

Menurut NASA, sebuah sundog yang melompat terjadi ketika menunaikan kilat menukar medan elektrik di atas awan di mana kristal-kristal ais bercas memantulkan sinar matahari.

Perubahan medan ini menyebabkan kristal-kristal geometri untuk mencari orientasi baru dan memantulkan sinar matahari secara berbeza. Hasilnya, sundog, yang sebelum ini akan muncul sebagai fail cahaya yang pegun, sekarang nampaknya melompat-lompat. Segera, setelah medan elektrik yang lama dapat dipulihkan, menyebabkan kristal ais untuk kembali ke orientasi asalnya.


Sundogs tercipta ketika sinar matahari dibiaskan oleh kristal-kristal ais heksagon, seperti di kepingan salji. Mereka biasanya muncul sebagai dua patch berwarna terang di kedua sisi matahari dan walaupun jarang, secara teori dapat dilihat di mana saja di dunia dalam setiap musim.

Mereka diciptakan oleh pembiasan cahaya yang melewati kristal ais heksagon di awan tinggi dan sejuk.

Kristal bertindak seperti prisma sehingga cahaya melewati mereka, itu melengkung, persis 22 darjah sebelum mencapai mata penonton untuk membuat ilusi.

Jika kristal lebih rawak terletak di awan, maka sebuah cincin lengkap mengelilingi matahari kelihatan, dipanggil halo. Tetapi jika kristal tenggelam di udara, dan teratur dalam garis menegak, sehingga sinar matahari dibiaskan mendatar, maka terciptalah sebuah sundogs.

Jika fenomena ini terlihat ketika matahari terbit, sundogs secara beransur-ansur bergerak menjauh dari matahari, tetapi selalu berada di ketinggian yang sama, sehingga tiga 'orb' nya akan tampak pada jarak yang sama dari ufuk.

Sundogs akan berwarna merah ketika mereka dekat dengan matahari dan pudar menjadi kuning, oren dan kemudian biru saat mereka menjauh. Warna sundogs bergabung menjadi lingkaran putih dalam beberapa kes.

Sundogs cukup jarang, dan sundogs yang melompat jauh lebih jarang berlaku. Mungkin video terbaru ini dapat membantu memberi penjelasan tentang bagaimana mereka terbentuk.

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Fenomena Cahaya yang Melompat-Lompat di Langit"

Post a Comment