Video Tornado Api di Idaho

Dalam keadaan tertentu, suatu kebakaran dapat mencipta puting beliung api yang berbahaya kerana dapat menyebarluaskan percikan api.

Craig Fluer, seorang petugas pemadam kebakaran dalam Perkhidmatan Hutan Amerika Syarikat, memuat naik rakaman terjadinya puting beliung api dalam kebakaran di Idaho melalui Instagram.

Ia menjelaskan bahawa puting beliung itu membumbung hingga mencapai ketinggian kira-kira 30 meter. Katanya, "Penjahat ini menghempaskan jilatan api hingga 30 meter ke udara sebelum melintas maju sambil menjatuhkan puing-puing dan abu panas ke helm kami."

Menurut laporan National Geographic, puting beliung api (firenado) sebetulnya cukup sering berlaku, tetapi jarang direkodkan. Puting beliung ini mirip dengan kejadian 'debu neraka', namun berbeza dari puting beliung (tornado) lebih besar dan dahsyat yang disebabkan oleh pola pusingan yang besar sehingga menjadi taufan badai.

Seperti yang dikutip dari liputan6.com, 'Debu neraka' terbentuk apabila udara yang panas di dekat permukaan tanah melambung dengan cepat melalui beg udara bertekanan rendah yang lebih sejuk. Apabila udaranya melambung, udaranya melentur secara menegak dan menyebabkan perputaran (putaran).

Udara panas berikutnya yang berasal dari dasar pusaran kemudian melambung juga sehingga memperkuat putarannya. Dalam kejadian pusaran api, api itulah yang pertama-tama memanaskan udara di permukaan.

Kembali kepada kejadian di Idaho, kebakaran di sana telah memakan tanah seluas lebih dari 113 ribu hektar di barat daya Idaho dan tenggara Oregon, dan sudah ada puluhan kuda liar yang mati. Punca kebakaran itu sendiri belum jelas hingga kini.

Pihak berkuasa bidang perhutanan menyebut musim kebakaran ini sebagai "musim kebakaran yang di luar dugaan", yang diburukkan lagi oleh suhu yang tinggi dan udara yang kering.

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Video Tornado Api di Idaho"

Post a Comment