7 Manfaat Teh Celup Bekas


Sejak dulu teh memang terkenal mempunyai banyak khasiat untuk kesihatan. Dengan meminum teh secara rutin dapat membuat tubuh lebih rilek dalam menjalankan aktiviti serta menghilangkan racun dalam tubuh. Saat ini banyak jenis teh yang boleh di konsumsi oleh banyak orang, mulai dari teh biasa sehingga teh hijau yang mempunyai manfaat berbeza dengan teh lain.

Dalam penyeduhannya pun teh boleh digunakan dengan pelbagai cara, mulai dibancuh dengan air panas atau ditambah dengan ais agar teh terasa sejuk dan segar. Bila dibandingkan dengan jenis minuman lain, teh ternyata lebih banyak manfaatnya. Salah satu manfaat dari minum teh adalah mencegah kanser dan menstabilkan tekanan darah.

Saat ini sudah banyak jenis teh yang dijual di pasaran, salah satu jenis teh yang sering digunakan adalah teh celup dalam beg. Dengan bentuk yang kecil dan praktikal, teh ini boleh dibawa kemana saja dan dicelupkan pada bila-bila saja. Tak hanya itu saja, ternyata bekas teh nya pun boleh dimanfaatkan untuk hal yang lain, seperti membersihkan noda pada kaca dan merawat bisul.

Berikut adalah manfaat hebat dari teh celup beg bekas bagi kesihatan dan keperluan lain, seperti yang dipetik dari anakregular.blogspot.com, so jangan langsung dibuang teh celup yang sudah anda pengambilan:

1. Mengurangkan Kulit yang Terbakar Matahari (sun burn)
Apabila kita mengalami kulit yang terbakar akibat sinar matahari yang berlebihan tentunya kulit jadi terasa perih dan sangat sensitif jika disentuh. Ternyata teh celup bekas boleh membantu meredakan nya perih tersebut loh, gunakan kantung teh celup sejuk lalu kompreskan di kawasan kulit yang terbakar tadi agar rasa perih akan berkurang. Kita juga boleh mencelupkan kantung teh ke dalam air mandi lalu membilas kawasan terbakar dengan air tersebut.

2. Membuat Rambut Berkilau
Jika anda mempunyai rambut berwarna gelap, anda boleh mencelupkan kantung teh celup yang sudah terpakai ke dalam air bilasan rambut anda supaya rambut semakin berkilau dan menjadi halus.

3. Scrub Wajah Teh hijau
Tahukah anda bahawa daun teh hijau kering di dalam kantung teh celup ternyata mempunyai khasiat bagi wajah anda, bukan cuma bagi wanita, ini juga baik buat lelaki. Caranya mudah sahaja, sesudah kantung dicelupkan, diketepikan dan tunggu sehingga ia menjadi hangat dan tidak terlalu panas. Siapkan mangkuk kecil dan buka atau koyak kantung teh, kemudian keluarkan isinya ke dalam mangkuk.

Tuangkan sudu makan madu juga tepung beras secukupnya. Aduklah hingga merata lalu bersedia untuk disapu ke wajah sebagai scrub. Gosoklah perlahan di muka anda dan biarkan sekitar 5 minit lalu dibilas bersih dengan air. Campuran scrub ini berfungsi sebagai exfoliating atau untuk menghilangkan sel-sel kulit mati. Bukan hanya itu, kandungan madu dan tepung beras juga bermanfaat untuk melicinkan dan juga menghilangkan noda bekas jerawat.

4. Mengatasi Kantung Mata dan Mata Lelah
Apabila mata anda letih dan berkantung kerana aktiviti harian yang cukup padat dan menyebabkan kurang tidur, ternyata kantung teh boleh menjadi penyelesaian. Caranya dengan mencelupkan kantung teh yang sudah terpakai ke dalam air sejuk sampai benar-benar menjadi sejuk. Kemudian kompreskan pada kawasan sekitar mata lalu diamkan beberapa minit nescaya mata anda akan menjadi lebih segar. Dengan melakukan hal ini secara rutin kantung mata anda akan hilang boleh hilang perlahan-lahan.

5. Merawat Bisul
Kantung teh juga boleh menghilangkan bisul, caranya dengan memampatkan bisul dengan kantung teh celup bekas selama kurang lebih 15 minit dan biarkan kering dengan sendirinya. Lakukan cara berikut ini secara rutin. Sesudah beberapa hari, bisulpun akan lenyap.

6. Membersihkan Noda pada Kaca dan Alat masak
Sisa cecair dari kantung teh celup boleh digunakan sebagai bahan pembersih noda pada kaca atau cermin, serta lemak yang degil pada alat masak. Caranya mudah sahaja dengan menteteskan sisa air teh yang masih ada pada noda, gosok dan bilas.

7. Mengurangkan Bau tak sedap dalam peti sejuk
Nah inilah manfaat terakhir dari teh celup bekas yang boleh anda gunakan. bila di rumah anda ada peti sejuk, dan peti sejuk tersebut mempunyai bau tak sedap? cukup letakkan kantung teh celup bekas di dalam peti sejuk anda. Maka dengan sendirinya bau tak sedap akan diserap oleh kantung teh tersebut.

Berikut adalah video dari pemanfaatan Teh celup bekas bagi kesihatan:



Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "7 Manfaat Teh Celup Bekas"

Post a Comment