Kuburan Motosikal di China


Motosikal yang sudah tua dan sering mengalami kerosakan akan berkesudahan disingkirkan oleh pemiliknya jika sudah tidak lagi digunakan. Sang pemilik pun kadang membiarkan motosikalnya teronggok di gudang atau pelataran kosong sekitar rumah hingga dipenuhi karat.


Namun, dapatkah anda bayangkan jika negara dengan penduduk mencapai 1.4 bilion seperti di China ketika sebahagian warganya membuang kenderaan yang sudah tidak terpakai? Pasti akan membuat persekitaran kelihatan kotor dan jorok.


Untuk itu, seperti yang dipetik dari liputan6.com, kerajaan China menyediakan tempat rongsokan khusus untuk menampung motosikal yang sudah tak terpakai. Menyiarkan Carbuzz, Rabu (17/6/2015) Layaknya perkuburan umum bagi manusia, kubur ini berfungsi untuk menampung bangkai motosikal yang sudah disingkirkan pemiliknya.


Dijelaskan, sebahagian diantara basikal motor ini disingkirkan pemiliknya kerana mempunyai standard pelepasan yang tidak sesuai peraturan. Hal ini terlihat dari keadaan sebagian bangkai motosikal yang masih dalam keadaan yang agak baik.

Sayangnya, kenderaan-kenderaan ini hanya dibiarkan teronggok dimakan karat. Padahal, sisa kenderaan bermotor boleh saja dikitar semula.

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Kuburan Motosikal di China"

Post a Comment