Biara di Puncak Monolit Batu Kapur


Tiang Katskhi adalah monolit batu kapur yang menjulang setinggi 40 meter, terletak di Desa Katskhi di wilayah Imereti Georgia barat, kira-kira 10 kilometer dari bandar perlombongan Chiatura. Pada zaman pagan, sebelum kemunculan agama Kristian, Pilar Katskhi dianggap mewakili dewa kesuburan tempatan. Dengan kedatangan agama Kristian di Georgia pada abad ke-4 M, batu diajdikan sebagai tempat perapaan. Penduduk setempat menyebutnya Pilar Kehidupan.


Seperti yang dikutip dari versesofuniverse.blogspot.com, Di puncak tiang Katskhi, adalah sisa-sisa sebuah gereja kecil dibina antara 6 dan ke-8 M. Gereja ini mungkin dibina oleh Stylites, pertapa Kristian awal yang naik di atas tiang, berdakwah dan berdoa . Satu-satunya catatan tertulis dari tiang Katskhi terdapat dalam teks sarjana Gregory abad ke-18, yang menyatakan ketidak terjangkauan gereja tersebut. Namun ada, sejumlah legenda tempatan di sekitar tiang, salah satunya mengatakan bahawa puncak batu dihubungkan dengan rantai besi panjang ke kubah gereja Katskhi, yang terletak pada jarak kira-kira 1.5 km dari tiang.


Tiang Katskhi tetap tidak didaki oleh para penyelidik dan belum pernah dilakukan kajian sehingga tahun 1944. Selepas kajian yang lebih sistematik dilakukan selepas tahun 1999, penyelidik membuat kesimpulan bahawa kompleks terdiri daripada biara dan ruang untuk pertapa.


Penemuan sisa-sisa sebuah gudang anggur juga membantah idea asketisme ekstrim telah berkembang di tiang itu. Pada tahun 2007, pinggan batu kapur kecil dengan prasasti Georgian asomtavruli dijumpai, bertarikh kembali keabad ke-13 M dan mendedahkan nama "Giorgi", yang bertanggung jawab untuk pembangunan tiga ruang pertapa. Prasasti juga membuat menyebut nama Pilar Kehidupan, menggemakan tradisi popular pemujaan batu sebagai simbol Salib Sejati.


Bangunan biara di atas tiang sekarang dipulihkan dan batu boleh diakses melalui tangga besi yang membentang dari dasar ke atas.


Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Biara di Puncak Monolit Batu Kapur"

Post a Comment