Dijumpai Planet Baru Paling Dekat dengan Bumi


NASA kembali menemui sebuah planet baru, HD 219134b. Planet HD 219134b dijumpai teleskop luar angkasa Spitzer dan mempunyai jarak yang cukup dekat dengan Bumi, hanya kira-kira 21 tahun cahaya. Jaraknya yang dekat tersebutlah yang membuat planet ini kini menjadi tumpuan objek kajian NASA.

HD 219134b mempunyai saiz 1.6 kali lebih besar daripada Bumi dengan masa empat kali ganda daripada Bumi. Berbeza dengan Kepler-452b, planet HD 219134b dijangka tidak mampu menyokong kehidupan. Hal tersebut kerana jaraknya terlalu dekat dengan bintang di sistem tata melalui pertikaian dengan orbit hanya tiga hari, seperti yang dipetik dari metrotvnews.com.


NASA berkata, terdapat banyak sekali planet seperti ini di luar angkasa, dan hingga kini manusia Bumi masih belum menerokai satu pun dari planet-planet tersebut. Planet HD 219134b pun dijangka akan dapat membuat para ilmuwan NASA untuk lebih dapat membongkar misteri luar angkasa.

Para saintis NASA juga mendapati bahawa sistem tata suria yang menyokong planet HD 219134b mempunyai dua planet lain. Sama seperti HD 219134b, keduanya masih dinilai terlalu dekat dengan bintangnya dan mempunyai masa revolusi yang jauh lebih pendek dari Bumi. Keduanya juga mempunyai masa yang lebih besar daripada Bumi, iaitu 2.7 kali serta sembilan kali lebih besar.

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Dijumpai Planet Baru Paling Dekat dengan Bumi"

Post a Comment