Hotel Terbesar di Dunia


Membentang sepanjang lebih dari tiga batu di sepanjang pantai berpasir putih di pulau Rugen di Laut Baltik, Jerman, terletak hotel terbesar di dunia dengan 10,000 bilik tidur yang semuanya menghadap ke laut. Tapi, seperti yang dipetik dari versesofuniverse.blogspot.com, selama 73 tahun sejak hotel ini dibina, tidak ada yang pernah tinggal disini dengan tujuan lawatan sehari.


Ini adalah hotel Prora, sebuah kompleks bangunan besar yang dibina antara 1936 dan 1939 oleh Nazi sebagai sebahagian daripada program "Kekuatan melalui Fun" ("Kraft durch Freude," / KDF) mereka. Tujuannya adalah untuk memberikan aktiviti rekreasi bagi pekerja Jerman dan menyebarkan propaganda Nazi. Penduduk setempat menyebutnya "Prora Colossus", kerana strukturnya yang monumental.


Prora terletak di sebuah teluk yang luas antara wilayah Sassnitz dan Binz, yang dikenali sebagai Wiek Prorer, yang memisahkan laguna Großer Jasmunder Bodden dari Laut Baltik. Kompleks terdiri daripada lapan bangunan serupa yang memanjang lebih dari 4.5 kilometer dan kira-kira 150 meter dari pantai. Diperlukan 9.000 pekerja dan masa tiga tahun untuk membinanya, bermula dari tahun 1936, dan Nazi juga mempunyai pelan jangka panjang untuk membina empat resort serupa, semuanya dengan pawagam, dewan festival, kolam renang dan dermaga di mana kapal layar "Kekuatan Melalui Kesenangan" berlabuh.


Rancangan Hitler untuk membina Prora, sangat bercita-cita tinggi. Dia ingin sebuah resort laut raksasa, yang "paling kuat dan besar dari yang pernah ada", yang di dalamnya terdapat 20,000 tempat tidur. Semua bilik dirancang menghadap ke laut, sedangkan koridor dan kebersihan terletak di sisi yang menghadap ke darat. Setiap bilik berukuran 5 kali 2.5 meter, mempunyai dua tempat tidur, almari dan tenggelam. Ada bilik mandi dan tandas serta ballroom di setiap tingkat. Di tengah, didirikan sebuah bangunan besar yang boleh diubah menjadi sebuah rumah sakit tentera jika berlaku perang.


Perang, memang terjadi, sebelum pembinaan bangunan ini benar-benar selesai dan keutamaan Hitler berubah. Dia mengalihkan pekerja pembinaan untuk membina kilang Senjata-V (semacam peluru berpandu) di Peenemünde. Selama pengeboman Bersekutu, banyak orang dari Hamburg menjadi pelarian di salah satu blok bangunan ini, dan kemudian pelarian dari timur Jerman juga ditempatkan di sana. Pada akhir perang, kakitangan tambahan perempuan untuk Luftwaffe, juga di tempatkan disini. Selepas perang, Prora digunakan sebagai pos tentera untuk tentera Jerman Timur. Selepas penyatuan semula Jerman pada tahun 1990, sebahagian daripada bangunan ini digunakan oleh Sekolah Kejuruteraan Tentera Bundeswehr dan terkini digunakan sebagai tempat perlindungan bagi pencari suaka dari Balkan.


Saat ini, hampir seluruh tempat ini cukup sepi dan tidak dihuni kecuali beberapa blok yang telah dirombak untuk keperluan lain. Pada tahun 2011, satu blok diubah menjadi youth hostel dengan 400 tempat tidur dan rencana sekarang adalah mengubah Prora menjadi resort pelancongan moden dengan 300 tempat tidur yang merangkumi lapangan tenis dan kolam renang dan pusat membeli-belah kecil.


Pemerintahan Nazi Jerman memang dikenal banyak membina dan membuat bangunan ataupun mesin-mesin raksasa yang kuat. Diantaranya adalah Menara-menara peluru Flaktürme dan kapal udara Hindenburg.



Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Hotel Terbesar di Dunia"

Post a Comment