Fenomena Dua Sungai Berbeza Warna yang Saling Bertemu


Lawatan sehari untuk melihat sungai? Mungkin terasa janggal dan aneh. Kerana biasanya kita selalu menginginkan lawatan sehari ke pantai, gunung, bahkan tempat-tempat yang indah lainnya, dan sungai bukan merupakan pilihan utama.

Tetapi siapa sangka, jika di pelbagai negara di dunia banyak sekali fenomena dungai yang sangat indah, dan boleh dijadikan tempat lawatan sehari yang unik dan eksotik. Apalagi jika sungai tersebut mempunyai dua warna yang tidak bercampur.


Kira-kira 10 kilometer dari bandar pedalaman Manaus di Brazil utara, ada aliran sungai yang berwarna hitam, itulah sungai Rio Negro, yang mengalir melalui bandar, dan bertmu dengan sungai dari Amazon yang berpasir dan berwarna kuning, tetapi kedua-duanya tidak langsung bercampur.

Sebaliknya, kedua-dua sungai ini mengalir dan saling berdampingan selama 6 kilometer. Fenomena semula jadi ini dikenali sebagai 'Meeting of the Waters' atau Encontro das Águas dalam bahasa Portugis. Fenomena tersebut berlaku di beberapa tempat di seluruh Amazon dan di tempat lain di planet ini, tapi tak dramatik sebagai di sini. Ini adalah salah satu tarikan pelancong utama dari Manaus.


Rio Negro adalah anak sungai terbesar dari Amazon sekaligus sungai air hitam terbesar di dunia. Warna hitam berasal dari adanya bahan organik yang dibubarkan dan membusuk akibat sungai ini mengalir melalui hutan hujan dan paya-paya.

Sebuah sungai air hitam mempunyai tahap asid yang tinggi, dan sangat sedikit sedimen. Sementara di sisi lain, ada sungai yang kental dengan pasir dan lumpur yang memberikan penampilan yang kecoklatan hingga kuning.


Kerana isinya yang berbeza, kedua-dua sungai mempunyai air yang berbeza ketumpatan, kelajuan dan suhu yang membuat keduanya enggan untuk campuran dalam masa yang cepat. Dan dalam jarak enam kilometer di hilir, pusaran bergolak didorong oleh air Amazon yang bergerak cepat membuat kedua air ini akhirnya mencampur, dan bergabung membentuk sungai Amazon.

Di sinilah uniknya tempat ini, sehingga ada beberapa syarikat pelancongan yang menawarkan perjalanan tepat di mana sungai bertemu. Masa terbaik untuk mengambil pelancongan adalah antara Januari dan Julai, apabila sungai ini penuh dengan air.

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Fenomena Dua Sungai Berbeza Warna yang Saling Bertemu"

Post a Comment