Putaran Bumi Semakin Melambat, Internet Pun Boleh Kiamat


Tanpa disedari oleh manusia, putaran bumi pada paksinya (putaran) semakin berkurangan tiap 100 tahun. Hal itu ternyata dapat menyebabkan kiamat internet kecil di pertengahan tahun nanti.

Kumpulan saintis yang mengatur Ketepatan masa di bumi, Paris Observatory dan International Earth Rotation Service (IERS), telah memutuskan untuk menambah satu saat di tahun 2015. Hal tersebut diperlukan untuk membayar pampasan Ketepatan masa dunia yang berubah akibat melambatnya putaran bumi.

Saintis berpedoman pada jam atom untuk menetapkan masa di bumi. Jam tersebut diketahui mempunyai ketepatan tinggi yang bahkan tidak akan berubah sehingga beribu-ribu tahun. Namun, di sisi lain bumi lah yang justru semakin lambat berputar dan menyebabkan satu hari mempunyai tempoh lebih lama dari sepatutnya (24 jam).

Untuk menyamakan waktu bumi dan jam atom tadi, saintis terpaksa menambah satu saat di tahun 2015, tepatnya pada tanggal 30 Jun nanti. Tetapi, banyak yang berpendapat hal tersebut akan mencetuskan kiamat internet skala kecil. Bagaimana boleh?

Penambahan waktu meski satu detik saja tercatat boleh menyebabkan bencana pada pelayan internet di dunia. Laman-laman web di dunia boleh mengalami crash atau down secara serentak kerana harus menyesuaikan diri dengan penambahan masa tadi.

Kiamat kecil ini sebelumnya pernah terjadi di tahun 2012. Pada masa itu, laman-laman web besar seperti Reddit dan LinkedIn dilaporkan mengalami kemalangan besar-besaran akibat tidak mampu menyesuaikan diri dengan masa baru bumi.

Seperti yang dikutip dari merdeka.com, penambahan satu saat di 30 Jun nanti boleh membuat website di dunia offline jika masalah server yang timbul tidak segera diatasi.

Guna mengelakkan kiamat internet yang sama di tahun 2012 atau 2015 yang akan datang, kerajaan dunia nampaknya akan memutuskan untuk menghapuskan amalan penambahan waktu bumi. Kerajaan Amerika misalnya, mengatakan bila hal itu tidak diperlukan, kerana cepat atau lambat waktu bumi memang tidak akan selari dengan jam atom akibat melambatnya pusingan bumi yang terus berlaku.

Jika benar penambahan masa itu dihilangkan, kiamat internet kecil tahun 2015 ini dipastikan adalah yang terakhir. Di sisi lain, manusia mungkin tidak akan sedar bila di tahun 2700 nanti satu hari di bumi menjadi 24.5 jam.

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Putaran Bumi Semakin Melambat, Internet Pun Boleh Kiamat"

Post a Comment