Jalan Paling Condong di Dunia


Terletak di bandar Dunedin, di bahagian selatan New Zealand, Baldwin Street telah menjadi jalan paling curam di dunia. Jalan sepanjang 350 meter ini bermula dengan cerun yang sederhana dan kemudian naik cukup tajam mencapai cerun maksimum 1: 2.86 atau 19 darjah. Dengan kata lain, jalan naik sebanyak 1 meter untuk setiap 2,86 meter mendatar. Bahkan kerana kecuramannya permukaan jalan perlu buat dengan konkrit bukan aspal, kerana pada hari yang cukup panas tar akan mengalir menuruni lereng!

Seperti yang dikutip dari versesofuniverse.blogspot.com, Baldwin Street terletak di pinggir perumahan North East Valley, berjalan ke timur dari lembah Lindsay Creek ke atas sisi Signal Hill menuju Opoho. Jalan ini meninggi sekitar 70 meter sepanjang panjangnya menghasilkan cerun rata-rata adalahi 1: 5. Bahagian terendahnya yang kecuramannya cukup moderat mempunyai permukaan asfalt, tapi hujungnya jauh lebih curam, dan permukaannya konkrit.

Kecuraman jalan yang tidak biasa adalah hasil daripada perancangan yang buruk. Perancang di London, yang tidak tahu topografi bandar, telah mentata jalan-jalan dalam corak grid dengan tidak mengambil kira medan. Hal ini mengakibatkan sejumlah jalan-jalan yang mendarat tepat di bukit-bukit yang sangat curam. Alih-alih kembali kembali ke papan gambar, atau sekurang-kurangnya, membuat keluk-keluk lereng, jalan itu begitu saja dibina di kekasaran. Memang, beberapa jalan yang telah dirancang tak jadi dibina kerana melintas di medan yang begitu curam.

Baldwin street akhirnya menjadi yang tercuram. Jalan-jalan lain yang sejajar dengan Baldwin semua cukup curam: Arnold Street (1: 3,6), Dalmeny Street (1: 3,7), dan Calder Avenue (1: 5.4).

Hari ini, warga Dunedin bangga akan reputasi Baldwin. Setiap musim panas pelbagai acara amal dan lumba-lumba diadakan di jalan ini, termasuk berjalan dari bawah ke atas dan kembali turun lagi, melepaskan ribuan coklat bola atau ribuan bola tenis dari atas.







Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Jalan Paling Condong di Dunia"

Post a Comment