Kapal yang Boleh Berdiri Tegak di Atas Laut


Pejabat Naval Research Amerika mempunyai peralatan oseanografi yang sangat aneh. Instrument ini disebut Floating Instrument Platform (FLIP), disusun dan dibangunkan oleh Makmal Fizik Marin di Scripps Institution of Oceanography Universiti California.


Seperti yang dikutip dari versesofuniverse.blogspot.com, FLIP sebenarnya bukanlah kapal, walaupun para penyelidik tinggal dan bekerja di dalamnya selama berminggu-minggu pada satu masa apabila mereka melakukan kajian ilmiah di laut terbuka. FLIP sebenarnya adalah pelampung khusus yang sangat besar. Hal yang paling tidak biasa mengenai kapal / pelampung ini adalah dia benar-benar boleh melakukan FLIP atau memainkan menegak.


FLIP mempunyai panjang 355 kaki (108 meter) dengan tempat kecil di depan dan sebuah pemberat berlubang di belakang. Apabila tangki diisi dengan udara, FLIP mengapung dalam kedudukan mendatar. Tapi ketika tangki penuh dengan air laut, bahagian belakang FLIP sepanjang 300 kaki berada dibawah permukaan air dan bahagian depan akan naik keatas kerana lebih ringan.

Ketika membalik, sebahagian besar daya apung untuk platform disediakan oleh air dari kedalaman sehingga tidak terpengaruh oleh gelombang permukaan, dan membuat FLIP menjadi platform yang stabil terhadap tindakan gelombang. Di akhir misi, udara mampat dipam ke dalam tangki ballast ke bahagian yang dipenuhi air dan kapal kembali ke posisi mendatar sehingga boleh ditarik ke lokasi yang baru.


Selama flip atau pembalikan / perolehan, semua orang berdiri di dek luar. Saat FLIP nge "flips", dek perlahan menjadi dinding kapal dan dinding kapal menjadi geladak. Sebahagian besar bilik di FLIP mempunyai dua pintu, satu untuk digunakan semasa mendatar, yang lain ketika FLIP dalam kedudukan menegak. Beberapa perabot FLIP direka sehingga dapat diputar ke kedudukan baru apabila FLIP melakukan perubahan arah. Peralatan lain harus dilepaskan dan dipindahkan.


Beberapa hal, seperti meja dapur dan bilik kecil, dibuat dua buah sehingga salah satu selalu dalam kedudukan yang betul. Operasi pembalikan keseluruhannya memakan masa dua puluh lapan minit. Ketika FLIP berdiri secara menegak, tingginya mencapai lebih daripada tinggi bangunan lima tingkat ke udara.


FLIP dicipta 50 tahun lalu, pada tahun 1962, oleh dua saintis Scripps, Drs. Fred Fisher dan Fred Spiess, kerana mereka memerlukan tempat yang lebih tenang dan stabil dari sebuah kapal penyelidikan untuk mempelajari bagaimana gelombang suara untuk bertindak di bawah air. Kapal tidak suitable bagi mereka kerana kapal bergoyang dari sisi ke sisi dan naik turun.


FLIP direka untuk mempelajari tinggi gelombang, isyarat akustik, suhu air dan kepadatan, serta untuk pengumpulan data meteorologi. Kerana kemungkinan timbulnya gangguan pada instrumen akustik, FLIP tidak mempunyai jentera atau tenaga pendorong lain. FLIP harus ditarik untuk menuju ke perairan terbuka, di mana ia terapung bebas atau berlabuh. Ketika FLIP berada dalam kedudukan menegak, saat itulah kedudukannya sangat stabil dan tenang.

Sejak Drs. Fisher dan Spiess menyelesaikan ujian pertama mereka, banyak data penting lain telah dikumpulkan menggunakan FLIP. Cara air beredar, bagaimana gelombang badai terbentuk, bagaimana gelombang seismik bergerak, bagaimana panas ditukar ganti antara laut dan atmosfera, dan suara bawah air yang dibuat oleh haiwan laut, semua itu hanya sebahagian kecil yang telah dipelajari saintis dengan menggunakan FLIP yang menakjubkan.

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Kapal yang Boleh Berdiri Tegak di Atas Laut"

Post a Comment