Jet Rusia Lancar Serangan di Dataran Ghab, Syria Barat


Pasukan rejim Nushairiyah Syria dan sekutu militia yang disokong oleh serangan udara Rusia melancarkan serangan terhadap pejuang Syria di Dataran Ghab, Syria barat, Kamis (8/10/2015), Balai Cerap Syria untuk Hak Asasi Manusia (Sohr) yang berpusat di Inggeris mengatakan kepada Reuters .

Pejuang Syria menguasai daerah tersebut pada Julai lalu, mendapat keuntungan yang menimbulkan ancaman ke wilayah pesisir terhadap kawalan rejim Bashar Asad dari Syria barat dan campur tangan Rusia di sisinya.

Rami Abdurrahman, pengarah Sohr, mengatakan kepada Reuters bahawa pasukan darat menyasarkan wilayah yang dikuasai pejuang Syria dengan serangan peluru berpandu, sedangkan jet Rusia mengebom dari atas.

Abdurrahman juga mengatakan bahawa serangan yang dilancarkan oleh tentera Syria dan sekutu asing pada Rabu (7/10/2015) di kawasan terdekat dari wilayah Hama telah gagal membuat keuntungan yang ketara.

"Tiga belas pasukan rejim tewas. Hanya ada tujuh yang dipastikan gugur di antara pejuang, namun jumlahnya tentu lebih dari tujuh, "katanya.

Kira-kira 15 kereta kebal tentera dan kenderaan lapis baja juga telah dihancurkan oleh serangan peluru berpandu pejuang Syria, banyak kenyataan Abdurrahman.

Serangan udara pengecut oleh negara komunis Rusia bermula minggu lalu dan sebahagian besar telah difokuskan di daerah-daerah Syria barat di mana Asad telah berusaha mengekalkan kuasanya selepas kalah melawan pejuang Syria.

Abu al-Baraa al-Hamawi dari kumpulan ajndd asy-Syam, mengatakan kepada Reuters bahawa jet Rusia telah melakukan pengeboman sejak subuh. Itu bukan pertama kalinya Rusia melakukan serangan bom, tapi ini adalah serangan paling ganas mereka, katanya melalui perkhidmatan mesej internet.

"Terdapat usaha oleh rejim untuk mendapatkan kemenangan, tapi situasi berada di bawah kawalan kami," katanya.

Sumber : Detik Muslim

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Jet Rusia Lancar Serangan di Dataran Ghab, Syria Barat"

Post a Comment