Kambing-kambing Ini Pandai Memanjat Pokok


Di selatan Maghribi, anda tidak akan dimaafkan jika mengeluarkan suatu pertanyaannya seperti ini, "Apakah kambing di sini hidup di atas pokok?" Mengapa? kerana memang di daerah sana, kemana pun mata anda memandang, anda akan menemui berpuluh-puluh kambing yang menggantung bermalas-malasan di puncak-puncak pohon.


Memang, kambing mempunyai kemampuan dalam memanjat dan kita tahu beberapa jenis yang ditemui bahkan boleh memanjat batu-batu dan gunung untuk mencari makan. Sama halnya dengan di Maghribi, dengan alasan yang sama-makanan, yang mana pokok adalah menjadi satu-satunya sumber yang boleh dijumpai di kawasan yang jarang berlaku kerana kawasan tersebut begitu kering.


Seperti dilansir dari laman amusingplanet.com, Senin (8/6/2015) biasanya kambing-kambing tersebut memakan buah dari pohon Argan, pada bulan Jun (waktu buah matang). Pohon Argan tumbuh sehingga 8-10 meter dan hidup selama 150-200 tahun. Pohon tersebut berduri, dengan batang pokok yang berliuk-liuk. Tapi kambing di sana, yang telah memanjat pokok tersebut selama berabad-abad, telah mempelajari untuk menyesuaikan diri menghadapi keadaan pohon tempat mereka mencari makan itu.

Hasil penelitian menjelaskannya, bahawa kambing asli Maghribi mempunyai bentuk kaki untuk 'menggantung'. Setiap kukunya mempunyai dua jari yang boleh dilebarkan, menjadikan ia dapat mengatur keseimbangan, seperti tuil. Dan tapak kakinya yang lembut yielding, menolong para kambing untuk mencengkam batang pohon.


Videonya di bawah ini :

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Kambing-kambing Ini Pandai Memanjat Pokok"

Post a Comment