Misteri Batu Yang Kelihatan Hidup


Sukar untuk membayangkan batu dapat benar-benar boleh tumbuh, tetapi batu-batu ini kelihatan hidup!

Muzium Cagar Alam Trovants Romania, terletak di Valcea County, dekat dengan jalan yang menghubungkan Ramnicu Valcea dan Targu Jiu, 8 km jauhnya dari Horezu.

Di sini, seperti yang dipetik dari Alam Mengembang Jadi Guru, di sebuah desa kecil bernama Costesti, ada beberapa batu yang menarik dan misteri, yang disebut trovants, yang diyakini mempunyai kehidupan di dalamnya. Trovant adalah istilah geologi yang sering digunakan di Romania. Ini bermakna pasir simen.


Trovants adalah fenomena geologi yang terdiri dalam pelbagai bentuk bola pasir simen, muncul kerana beberapa aktiviti seismik kuat. Gempa bumi yang menyebabkan penciptaan trovants pertama telah berlaku kira-kira 6 juta tahun yang lalu.

Apa yang membuat trovant-trovant ini unik dan misteri adalah mereka boleh membiak selepas kenalan dengan air. Selepas hujan deras, batu-batu ini berkembang bermula dari 6-8 milimeter dan berakhir dengan 6-10 meter.


Ini benar-benar luar biasa!

Salah satu aspek yang paling aneh tentang batu-batu ini adalah bahawa walaupun mereka berbeza beza dalam saiz, dari beberapa milimeter hingga 10 m, mereka sangat mirip, sedangkan kalau kita memperhatikan hukum alam, biasanya tidak ada ada hal-hal seperti batu yang serupa.

Selain itu, seperti batu yang terkenal di Death Valley, California, trovant-trovant ini juga sering berpindah dari satu tempat ke tempat lain.


Para saintis percaya bahawa batu bertambah besar kerana tingginya kandungan pelbagai mineral garam yang berada di bawah kulit mereka. Ketika permukaan batu menjadi basah, bahan kimia ini mula merebak dan menekan pasir, membuat batu itu "tumbuh".

Namun, walaupun telah melakukan usaha terbaik mereka, para saintis telah gagal untuk memberi penjelasan yang benar-benar logik, mengapa batu mempunyai sambungan yang mengingatkan kita dengan akar tumbuhan. Jika mereka dipotong, bahagian dalam mereka mempunyai cincin berwarna, seperti pokok.

Batu-batu ini bertindak hampir seperti beberapa jenis bentuk kehidupan bukan organik yang tidak diketahui! Kita tidak boleh menafikan bahawa planet kita benar-benar menakjubkan!


Penduduk setempat telah menyedari sifat batu yang tidak biasa ini selama lebih dari 100 tahun, tetapi mereka tidak pernah melayan trovants secara khusus. Batu-batu ini sering digunakan sebagai bahan bangunan dan batu nisan.

Sekarang, Muzium Trovants di Romania dilindungi oleh UNESCO.

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Misteri Batu Yang Kelihatan Hidup"

Post a Comment