Manfaat Bawang Putih Bagi Kesihatan


Seorang doktor Yunani Kuno pernah berkata, "biarkan makanan menjadi obatmu dan ubat-ubatan menjadi makananmu." Ungkapan ini ternyata sangat tepat untuk menggambarkan manfaat bawang putih yang sering menjadi bumbu penyedap makanan yang kita konsumsi.

Manfaat bawang putih banyak yang telah disahkan oleh ilmu perubatan moden. Berikut adalah beberapa manfaat bawang putih bagi kesihatan manusia seperti yang dikutip dari liputan6.com

1. Mencegah selesema

Zat yang terkandung dalam bawang putih dapat meningkatkan fungsi sistem kekebalan tubuh. Mengambil bawang putih, misalnya, boleh mengurangkan rata-rata lama flu seseorang sebanyak 70 peratus.

2. Menurunkan tekanan darah

Tekanan darah tinggi atau hipertensi adalah salah satu pencetus paling utama dari serangan jantung dan stroke. Mengambil bawang putih boleh menurunkan tekanan darah ini. Bahkan, ekstrak bawang putih seberat 600-1.500 mg sama efektifnya dengan ubat atenolol yang mampu mengurangkan tekanan darah selama 24 minggu.

3. Kandungan antioksidan membantu mencegah alzheimer

Kesan gabungan pada pengurangan kolesterol dan tekanan darah serta sifat antioksidan pada bawang putih dapat mencegah penyakit otak seperti Alzheimer dan demensia.

4. Mengekalkan stamina

Bawang putih telah digunakan sejak zaman kuno untuk meningkatkan kapasiti kerja para budak. Hal ini disahkan dengan sebuah kajian terkini yang menunjukkan bahawa keletihan akibat sukan dapat dikurangkan dengan pengambilan bawang putih.

5. Membantu detoksifikasi logam berat pada tubuh

Pada dos yang tinggi, sebatian sulfur dalam bawang putih telah terbukti dalam melindungi kerosakan organ dari ketoksikan logam berat.

6. Mengekalkan kualiti tulang

Salah satu kajian mendapati bahawa bawang putih secara signifikan dapat melambatkan pengurangan estrogen pada wanita yang telah putus haid. Walaupun begitu, belum ada kajian yang membahas dampat bawang putih pada tulang laki-laki.

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Manfaat Bawang Putih Bagi Kesihatan"

Post a Comment