5 Makanan Ini Baik Untuk Kesihatan Hati


Hati merupakan kelenjar terbesar di dalam tubuh, terletak di dalam rongga perut sebelah kanan, tepatnya dibawah diafragma. Hati termasuk organ penting di dalam tubuh, kerana fungsi hati yang tidak boleh digantikan dengan organ lain atau dengan organ buatan.

Hati juga merupakan organ yang menopang kelangsungan hidup hampir seluruh organ lain di dalam badan. Kerana lokasi yang sangat strategik dan fungsi multi-dimensional, hati menjadi sangat terdedah terhadap pelbagai penyakit. Oleh kerana itu, kita harus selalu menjaga kesihatan hati.

Ada banyak cara untuk menjaga kesihatan hati, salah satunya dengan mengambil makanan sihat. Namun, tak semua makanan sihat, baik untuk hati. Untuk itu, kali ini kita akan membincangkan tentang makanan sihat yang dapat meningkatkan kesihatan hati, seperti yang berikut ini :

1. Kunyit
Kunyit merupakan bumbu dapur yang sudah sejak lama dipercaya dapat sebagai obat berbaga penyakit. Selain sebagai ubat, kunyit juga boleh meningkatkan kesehtana hati, kerana kunyit dapat mencerna lemak dan berfungsi sebagai detoks semulajadi untuk hati kamu.

 2. Bayam
Bayam merupakan sayuran hijau yang mempunyai beberapa fungsi untuk kesihatan, salah satunya dapatmeningkatkan kesihatan hati. Bayam boleh meneutralkan bahan kimia yang masuk kedalam tubuh, oleh kerana itu bayam dapat membantu dan memudahkan kerja hati.

3. Bawang putih
Bawang putih merupakan bahan bumbu dapur yang sering digunakan untuk penyedap masakan. Selain sebagai bumbu dapur, bawang outih juga boleh membersihkan tubuh dari racun, mengurangkan kolesterol, serta trigliserida. Selain itu, bawang outih juga dapat menurunkan tekanan darah tinggi.

 4. Alpukat
Selain enak, avokado juga sangat bermanfaat untuk kesihatan tubuh kamu, salah satunya untuk kesihatan hati. Avokado mengandungi zat antioksidan yang disebut glutathione. Dengan kandungan zat tersebut, alpukan dapat menapis racun dan zat berbahaya yang ada di dalam hati.

5. Grapefruit
Selain alpukat, grapefruit juga mengandungi zat antioksidan dan kaya akan vitamin C. Grapefruit dapat membersihkan racun di dalam tubuh, serta melawan kanser.

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "5 Makanan Ini Baik Untuk Kesihatan Hati"

Post a Comment