Saudi Desak Rusia Hentikan Serangan, Ajak Gabung Gabungan AS kalahkan ISIS


Menteri Pertahanan (Menhan) Arab Saudi Mohammed bin Salman dan Menteri Luar Negeri Arab Saudi Adel al-Jubeir mendesak Rusia untuk menghentikan serangan di Syria.

Desakan ini disampaikan kedua kala melakukan pertemuan dengan Presiden Rusia Vladimir Putin dan Menteri Luar Negeri Rusia Sergei Lavrov di Moscow.

Menurut seorang sumber Saudi, dalam pertemuan itu kedua-duanya menegaskan bahawa campur tangan yang dilakukan Rusia di Syria hanya akan memburukkan lagi keadaan di negara tersebut, dan akan menarik Syria jauh lebih dalam ke dalam jurang kehancuran.

"Campur tangan Rusia di Syria akan membuat mereka (Rusia) terlibat dalam perang sektarian di Syria," kata sumber itu dalam keadaan tanpa nama, seperti yang dilaporkan oleh Reuters pada Senin (12/10).

"Peningkatan yang tejadi baru-baru ini akan memberikan sumbangan dalam menarik ekstrimis dan jihadis untuk ikut perang di Syria. Selain itu, tindakan Kremlin juga akan mengasingkan Muslim Sunni di seluruh dunia," sambung sumber itu.

Tapi, di kesempatan yang sama Saudi menawarkan, apa yang menurut mereka cara yang lebih benar apabila ingin melakukan serangan di Syria. Saudi meminta Rusia untuk bergabung dalam pakatan antarabangsa yang diketuai oleh Amerika Syarikat (AS) untuk mengalahkan Daulah Islam ISIS.

"Saudi menggesa Rusia untuk turut membantu memerangi keganasan di Syria dengan bergabung dengan kerajaan campuran yang ada terdiri dari lebih dari 20 negara yang memerangi ISIS," tambahnya.

REUTERS

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Saudi Desak Rusia Hentikan Serangan, Ajak Gabung Gabungan AS kalahkan ISIS"

Post a Comment