Obama: AS Akui Gagal Kalahkan ISIS di Iraq dan Syria


Presiden Amerika Syarikat (AS), Barack Obama, telah mengakui bahawa usaha untuk membantu menyelesaikan krisis Syria dan menumpaskan ISIS telah gagal. Tapi, Obama membantah jika Presiden Rusia, Vladimir Putin, sebagai pemimpin dunia yang kuat pada masa ini.

"Saya tidak mengatakan (penyelesaian krisis Syria) itu akan dilakukan dalam satu tahun," kata Obama dalam program 60 Minutes di stesen televisyen CBS.

"Syria telah menjadi masalah sukar bagi seluruh masyarakat dunia. Apa yang kita belum mampu melakukannya setakat ini. Dan saya yang pertama untuk mengakui (kegagalan) ini, untuk membuat perkara yang dinamik di Syria, "ujar Obama.

Obama juga mengakui bahawa usaha AS melatih pasukan pemberontak Syria untuk memerangi kumpulan Negara Islam Iraq dan Syria (ISIS) akan sukar selama rejim Presiden Syria Bashar al-Assad tetap berkuasa.

Di sisi lain, Obama menolak tegas anggapan bahawa Presiden Putin menjadi sosok pemimpin dunia yang kuat pada masa ini yang telah mencabar kepimpinan beliau. Komen Obama soal Putin itu berkaitan krisis di Ukraine.

"Jika anda berfikir bahawa menjalankan ekonomi anda harus menghantar pasukan di (Ukraine timur), untuk menyokong satu-satunya sekutu anda, maka kita punya definisi kepimpinan yang berbeza," kata Obama, merujuk pada strategi Putin di Ukraine, seperti dikutip news.com. au, Senin (12/10/2015).

Selain dalam krisis Ukraine, Obama juga kerap berbanding dengan Putin dalam strategi melawan ISIS di Syria. Para politikus AS sendiri mengakui Putin lebih unggul dalam strategi melawan ISIS di Syria berbanding dengan strategi Obama.

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Obama: AS Akui Gagal Kalahkan ISIS di Iraq dan Syria"

Post a Comment