Muzium Emas dan Misteri Harta Inca yang Hilang


Gold Muzium di Bogota adalah salah satu muzium yang paling penting Columbia, kerana memaparkan koleksi kerajinan emas yang luar biasa dari masa Pra Hispanik. Muzium ini mempunyai lebih daripada 34,000 keping emas, milik budaya asli yang hidup lebih dari 500 tahun yang lalu, selama Empayar Inca dan jauh sebelum itu. Emas-emas yang dipamerkan merupakan koleksi terbesar dari seni emas Amerika Selatan pra-Columbus di dunia, dan bersama-sama dengan karya-karya seni seperti tembikar, kayu, tekstil dan benda-benda arkeologi lain, mereka menceritakan kisah-kisah dari lebih sedozen masyarakat adat yang menghuni dari apa yang kini dikenali sebagai Colombia sebelum tersentuh oleh Eropah.

Seperti yang dikutip dari versesofuniverse.blogspot.com, Penduduk asli Amerika Selatan kaya akan emas dan perak. Orang-orang ini telah mempunyai perlombongan di Andes dan menghasilkan karya-karya dengan logam mulia itu selama ribuan tahun, mencipta perhiasan dan pernak pernik yang halus buatannya. Penggunaan emas adalah untuk upacara keagamaan dan upacara adat, sebagai persembahan yang indah untuk para dewa atau tanda status dan kuasa.


Ketika Sepanyol datang, mereka dengan cepat menjarah ribuan kilo emas dan perak Empayar Inca. Emas yang selamat dari penjarahan hanyalah yang tersembunyi di makam-makam rahsia dan tapak-tapak suci, dan kini berada di Muzium emas. Muzium ini ditubuhkan pada tahun 1939 dengan pengambilalihan besar pertama, adalah sebuah peti berisi emas orang-orang Quimbaya yang disebut Poporo Quimbaya. Permukaan yang halus dari bejana emas dan mahkota yang simetris membuat itu seperti hasil buatan moden, walaupun sebenarnya dibuat antara 1500 hingga 2000 tahun yang lalu.

Koleksi muzium yang paling berharga adalah Muisca Rakit ditemui pada tahun 1886 di sebuah gua Colombia. Potongan ini panjangnya kira-kira 10 inci dan menggambarkan seorang kepala suku berdiri di rakit rata dan dikelilingi oleh imam dan pendayung, ini seolah-olah menggambarkan upacara di El Dorado yang legenda, sebuah bandar yang dikatakan mempunyai kekayaan yang tak terbayangkan, yang menggoda penjajah Sepanyol. Item beratnya 287 gram dan 80% adalah emas.


Seperti yang tampak dari Muzium Emas, penjajah Sepanyol tidak berjaya mendapatkan semua harta Inca, dan beberapa percaya bahawa ada koleksi yang lebih besar - timbunan besar emas, tersembunyi di suatu tempat jauh di dalam gunung, masih menunggu untuk ditemui.

Legenda ini bermula pada abad ke-16, ketika Maharaja Atahualpa ditangkap oleh komander Sepanyol Francisco Pizarro. Pizarro bersetuju untuk melepaskan Atahualpa jika Maharaja Inca mengisi penuh sebuah bilik besar, kira-kira 7x 5 x 2.5 meter dengan emas dan perak. Atahualpa menyanggupinya, namun sebelum bahagian terakhir tebusan dan yang terbesar disampaikan, Sepanyol takut akan dapat serangan dari panglima Atahualpa, sehingga mereka melaksanakan Atahualpa. Cerita berlanjut, ketika masarakat Atahualpa tahu bahawa raja mereka akhirnya dibunuh Sepanyol, mereka mula faham bahawa Sepanyol hanya menginginkan emas dan perak mereka. Mereka pun kemudian mengebumikan emas-emas mereka di sebuah gua rahsia di gunung Llanganates, di suatu tempat antara Andes dan Amazon. Ada versi yang berbeza yang mengatakan bahawa emas-emas itu dilemparkan ke tasik sehingga Sepanyol tidak pernah bisa mendapatkannya.


Selama dua ratus tahun ke depan, puluhan ekspedisi yang membawa beribu-ribu orang datang mencari harta yang hilang, tapi pergunungan Llanganates menolak untuk menyerahkan rahasianya.

Sukar untuk mengatakan sama ada ia benar-benar berlaku atau hanya dongeng, tetapi ada sambungan lain untuk cerita ini. Lagenda berlanjut bahawa seorang Sepanyol bernama Vincente de Valverde, yang kemudian menjadi biskop Cuzco, mencari emas selepas berkahwin dengan seorang puteri Inca tempatan. Sebelum meninggal, Valverde menulis panduan lengkap - yang disebut Derrotero de Valverde - tentang cara untuk mencari harta karun itu, dan dokumen diwariskan kepada Raja Charles V dari Sepanyol. Beberapa usaha dilakukan untuk mencari harta itu tetapi setiap kali raja mengirim orang-orangnya maka akan hilang secara misteri.


Tidak ada yang tahu tentang harta karun atau panduan itu, sampai lebih dari 300 tahun kemudian, di 1850-an, ketika ahli botani Inggeris Richard Spruce dilaporkan mencari panduan Valverde dan peta berkaitan. Richard Spruce tidak boleh mencari emas, tapi pencari harta karun Kapten Barth Blake diyakini menemuinya.


Blake membuat peta wilayah tersebut dan menghantar beberapa surat ke rumahnya. Dalam salah satu suratnya ia menulis:

Tidak mungkin bagi saya untuk menggambarkan kekayaan yang sekarang terletak pada gua yang ditanda pada peta saya, tapi saya tidak boleh mengambilnya sendirian, bahkan ribuan orang juga tidak. Ada ribuan kerajinan emas dan perak dari Inca dan pra-Inca kerajinan, karya para pandai emas paling mahir, yang anda tidak dapat bayangkan kemahirannya, sosok bersaiz manusia yang diperbuat daripada tempaan emas dan perak, demikian juga burung, haiwan, batang jagung, bunga, yang semuanya terbuat dari emas dan perak. Ada juga pot-pot penuh perhiasan yang paling luar biasa. Pasu emas penuh zamrud.


Blake mengambil apa yang boleh ia bawa dan berangkat ke New York di mana ia merancang untuk mengumpul dana bagi sebuah ekspedisi untuk mengambil semua harta. Namun Blake tak pernah mencapai New York. Ada yang mengatakan dia didorong ke laut. Jika cerita itu benar, Blake mungkin orang terakhir yang melihat emas yang hilang tersebut.


Lagenda harta Inca yang hilang bertahan sampai saat ini, memberi inspirasi kepada puluhan buku, filem dan para petualang yang sesekali masih berkeliaran di hutan belantara Amerika Selatan untuk mencarinya.


Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Muzium Emas dan Misteri Harta Inca yang Hilang"

Post a Comment