Sansha - Kota Terkecil Sekaligus yang luas di China


Pada bulan Julai 2012, China mengumumkan sebuah bandar baru setingkat wilayah yang disebut Sansha yang pusat pemerintahannya terletak pada apa yang disebut Yongxing Island, di Laut China Selatan, kira-kira 350 kilometer tenggara dari pulau Hainan. Pulau Yongxing, yang dikenali pada peta antarabangsa sebagai Woody Island, begitu kecil sehingga landasan pesawat terbang sepanjang 2,700 meter yang dibina tentera China dan selesai pada tahun 1990, mencuat hampir setengah panjangnya ke laut.


Kerajaan Sansha ini menguruskan beberapa kumpulan pulau dan kepulauan, termasuk Kepulauan Spratly, Kepulauan Paracel (Woody Island adalah yang terbesar), Macclesfield Bank yang sepenuhnya berada di bawah air dan laut sekitarnya yang benar-benar luas. Sansha bererti "tiga gumuk pasir" dalam bahasa Mandarin dan merujuk pada tiga kumpulan pulau dan kepulauan. Total lahan dari Sansha kurang dari 13 km persegi, tapi kawasan perairan yang dituntut oleh bandar hampir seluas 2 juta kilometer persegi. Hal ini membuat Sansha menjadi bandar yang paling kecil dan sekaligus bandar terbesar di China - yang paling kecil dalam luas tanah dan jumlah penduduk, tetapi yang terbesar dalam luas total wilayah.


Pulau-pulau di Laut China Selatan diperebutkan oleh beberapa negara - Brunei, Malaysia, Filipina, Vietnam, Taiwan dan China. Kepulauan Paracel dituntut oleh Vietnam, tetapi kini sepenuhnya dikendalikan oleh China. Kumpulan Spratly juga dituntut secara keseluruhan atau sebahagian oleh Vietnam, yang menduduki jumlah terbesar dari pulau-pulau, serta oleh Malaysia, Filipina, dan Taiwan. Macclesfield Bank, sebuah kepulauan luas yang sepenuhnya tenggelam namun kaya akan hasil laut di sebelah timur Paracel juga dituntut oleh Vietnam, Filipina, dan Taiwan.


Dengan mendirikan bandar Sansha di wilayah yang dipertikaikan yang kaya akan sumber daya laut di Laut China Selatan itu, China pada dasarnya menegaskan haknya akan pulau-pulau tersebut dan juga haknya untuk ikan-ikan dan cadangan minyak besar yang diyakini berada di dasar laut. Daerah ini juga sangat ketara dalam arti geopolitik, menjadi laluan laut yang paling banyak digunakan kedua di dunia. Pertiga daripada penghantaran transit dunia melalui perairan ini.


Sejak pengumuman Sansha, pembangunan Pulau Wood telah berjalan sangat cepat, walaupun Vietnam dan Filipina terus menyuarakan bantahan mereka. Filipina mengatakan tidak mengenali bandar atau bidang kuasa tersebut, dan Vietnam berkata tindakan China melanggar undang-undang antarabangsa. Kerajaan AS juga menyuarakan kebimbangan beliau dengan menyatakan, "kita prihatin apabila ada gerakan sepihak semacam ini yang seolah-olah akan bermasalah."


Kemudahan hidup di Pulau Woody telah dibina bersama dengan bangunan rasmi, bank, perpustakaan, sebuah pusat pemerhatian, hotel, rumah sakit dan bangunan penting lain. Kota ini juga baru-baru ini mula menarik pelancong, dan untuk tujuan itu dibina dua muzium. Tempat pelancongan lain termasuk beberapa monumen dan menara yang ditinggalkan oleh Tentera Empayar Jepun semasa Perang Dunia II.







Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Sansha - Kota Terkecil Sekaligus yang luas di China"

Post a Comment