Misteri Semut yang Tawaf Mengelilingi iPhone

Sebuah video mengenai sekumpulan semut dan iphone membuat heboh para netizen belakangan ini. Video tersebut menunjukkan sekumpulan semut disekitar iphone, langsung bertindak balas seperti tentera, membentuk lingkaran di sekitar peranti apabila telefon berdering. Tapi mengapa mereka melakukan ini?

Lihatlah videonya dibawah ini:



Jadi mengapa semut bertindak balas seperti itu apabila telefon berdering? Jawapannya seperti yang dikutip dari versesofuniverse.blogspot.com adalah hampir pasti 'kerana medan magnet'.

Seperti banyak serangga lain, semut bergantung kepada medan magnet untuk mencari jalan mereka - mereka mempunyai kompas magnetik dalaman yang membantu mereka mengemudi. Apabila telefon mula berdering, gelombang radio mungkin mengganggu kompas dalaman mereka dan ini membuat mereka ingin mengelakkan telefon. Ahli serangga Australia, Nigel Andrew dari University of New England berkata:

"Banyak semut menggunakan magnet untuk mengorientasikan diri. Mereka mempunyai reseptor magnet di antena mereka. Jika mereka sedang dalam perjalanan jarak jauh mereka menggunakan isyarat magnet dari Bumi untuk mengetahui arah. "

Walaupun sebenarnya tidak hanya semut, kecenderungan membentuk lingkaran sebenarnya cukup alami. Banyak organisma (termasuk semut) cenderung membentuk bulatan, seperti yang dikatakan penyelidik serangga sosial Simon Robson dari Queensland James Cook University (JCU) Australia:

"Ini merupakan akibat yang tak dapat dielakkan dari sistem komunikasi mereka. Banyaknya semut bersama-sama seperti itu membuat bentuk telefon boleh menjadi faktor dan getaran telefon mungkin membuat mereka menjadi lebih bersemangat, tapi banyak semut akan melakukannya walaupun tanpa telefon. "

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Misteri Semut yang Tawaf Mengelilingi iPhone"

Post a Comment