Unik, Ada Jalan Raya di Atas Sungai


Cina telah merasmikan hamparan jalan raya baru yang menghubungkan Xinchang County ke Jambatan Zhaojun di provinsi Hubei China tengah. Menariknya, jalan raya sepanjang 10 km tersebut, 4-km nya dibina di atas sebuah jambatan yang membentang di sepanjang tengah lembah sungai.


Seperti yang dikutip dari versesofuniverse.blogspot.com, Laluan baru akan mengurangkan masa perjalanan dari Xingshan ke Yiba Expressway hingga hanya 20 minit, dan pada masa yang sama juga memanjakan pemandu dengan pemandangan yang menakjubkan. Perjalanan awalnya memerlukan masa kira-kira satu jam sepanjang jalan curam dan berliku-liku.


Menurut pengurus projek jalan raya, Chen Xingda, ketika jalan raya ini pertama kali dicadangkan pada 2013, ada tiga kemungkinan laluan yang berbeza. Dua dari kemungkinan laluan melibatkan penggalian terowong melalui pergunungan di sekitar. Yang ketiga adalah laluan yang lebih panjang dan melibatkan pembinaan di atas air. Jurutera pada projek memilih pilihan ketiga kerana akan membolehkan mereka untuk melindungi banyak tanaman dan hutan di pergunungan. Mereka yang terlibat dalam projek ini mendakwa bahawa jalan ini adalah jalan pertama sebagai "ecological overwater road" di China.


Bahagian jalan raya yang berada diatas air ini saja (4 km) menelan kos kira-kira 2 juta yuan (US $ 320,000), yang hampir separuh daripada kos total seluruh jalan yang bernilai 4.4 juta yuan ($ 700,000).


Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Unik, Ada Jalan Raya di Atas Sungai"

Post a Comment