Jalan Unik Ini Dibuat Hanya dalam 100 Hari


Passo San boldo atau San boldo Pass adalah jalan yang melewati gunung kecil di Veneto antara bandar Trichiana (329 m) dan Tovena di wilayah Cison di Valmarino (272 m) yang berjarak lebih dari 17 km.


Seperti yang dikutip dari Alam Mengembang Jadi Guru, Jalan ini terletak di tepi selatan pergunungan Alps dan menyambung Val Belluna dengan Val Mareno melalui ketinggian 706 m. Jalan yang melintasi gunung ini dipanggil SP 635 dan hanya untuk satu arah dalam satu masa, pergantian arah lalu lintas diatur oleh beberapa set lampu. Batas kelajuan yang dibenarkan jika melewati jalan ini adalah 30 km / jam dan ketinggian juga dihadkan setinggi 3.2 m, selepas bas berulang kali terjebak dalam terowong. Ada lima terowong yang digali ke tebing batu dengan 5 keluk yang dihubungkan dengan enam jambatan.


Jalan ini menggantikan jalan setapak curam menuju puncak yang ada sejak abad kesembilan belas, tetapi baru pada masa Perang Dunia Pertama projek pembinaan jalan ini benar-benar dilaksanakan tahun 1918, oleh tentera Austro-Hungarian. Mereka berjaya membina jalan ini dalam masa kurang dari tiga bulan. Oleh karenanya jalan ini digelar "Road of 100 Days".


Pembinaan jalan ini bertujuan untuk membekalkan garis depan Piave. Tawanan perang, orang tua, wanita, dan anak-anak dari penduduk tempatan bekerja siang malam untuk membinanya. Masa pembinaan tahap akhir, 1400 pekerja bekerja dalam tiga shift untuk membina penghubung yang penting dan strategik ini. Walaupun topografinya yang melampau, keperluan bahawa jalan digunakan untuk mengangkut meriam berat dan logistik, bermakna bahawa cerun jalan tidak boleh melebihi 12%.


Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Jalan Unik Ini Dibuat Hanya dalam 100 Hari"

Post a Comment