Benda-benda misteri Bakal Berjatuhan Menuju Bumi


Pelbagai objek misteri bakal 'jatuh' dari angkasa menuju Bumi di minggu ini. Walaupun terdengar menyeramkan, para ahli mengatakan untuk tidak panik.

Beberapa ahli astronomi mengesan adanya objek asing bakal menghujani Bumi. Namun, apabila menyentuh atmosfera, tidak bakal berupa hujan batu. Para ahli itu mengatakan bahawa kemungkinan besar mereka berasal dari 'sampah sisa roket' buatan manusia yang pecah. "Kini, mereka tinggal menunggu untuk pulang," kata Europian Space Agency (ESA), seperti yang dilaporkan oleh CNN.
"Kalau 'benda' itu sebanyak 2 meter diameternya, baru kami katakan berbahaya, ini tidak lebih dari sekian inci," tambahnya lagi.

Kendati tidak meyeramkankan, penghuni Bumi bakal ditawarkan pemandangan luar biasa di langit.
"Akan ada pemandangan spektakular dalam beberapa saat di langit. Objek itu akan kelihatan bersinar, "tulis ESA itu di laman web beliau.

Seperti yang dikutip dari liputan6.com, Sebelumnya, para penyelidik sudah mendapati objek itu berada di salah satu lapisan atmosfera pada Oktober lalu. Dan mereka sedar, objek yang sama pernah dilihat pada 2013 oleh Catalina Sky Survey di Universiti Arizona.

Kini, benda itu mula mendekati Bumi.

"Bukan benda angkasa luar, namun lebih mirip dengann bongkah seperti bahan roket," kata ESA.
"Jika benar itu adalah objek yang hilang dalam sejarah roket Bumi, kini mereka berbalik menghantui kita," kata Jonathan McDowel ahli astrofisik Harvard.

Hal itu seperti pernah dialami pada tahun 1979. Pada masa itu, sebuah bahagian dari Skylab Space station 'jatuh' ke Bumi dan menjadi berita sensasi. Bahagian dari stesen itu pecah menghujani Australia dengan serpihan debu.

Kini, objek yang bakal menghujani Bumi disebut WT110F. Para penyelidik menggalang kempen bagi orang-orang yang akan mengobservasikan jatuhnya benda itu serta mendokumentasikannya.
Namun, berbeza dengan peminat UFO. Mereka beranggapan bahawa boleh jadi itu bukan sekadar sampah.

"Sebelum kita berteriak itu sampah luar angkasa, tapi soalan besar adalah, dari mana kita tahu?" Kata laman web UFO International Project.

Pada akhir Oktober lalu, para ahli astronomi mengatakan asteroid 'Halloween' mendekati Bumi. Benda angkasa yang diberi nama 2015 TB145 itu akan berada dalam jarak terdekatnya dengan planet ini pada Sabtu 31 Oktober 2015, bertepatan dengan Halloween.

Asteroid berukuran 400 meter itu pertama kali terpantau oleh agensi angkasa Amerika Syarikat, NASA pada 10 Oktober 2015 lalu. Benda berukuran besar yang juga mendapat panggilan spooky (menyeramkan) dan great pumpkin (labu besar) tersebut dikhabarkan bakal melintas di luar orbit Bulan.

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Benda-benda misteri Bakal Berjatuhan Menuju Bumi"

Post a Comment