Chand Baori, Telaga Kuno Terbesar di Dunia


Chand Baori di desa Abhaneri Rajasthan timur merupakan salah satu mercu tanda negara India, sumur yang berdinding anak tangga dari batu. Sumur itu merupakan yang tertua di Rajasthan dan dianggap sebagai yang terbesar di dunia.


Gambaran Chand Baori sama sekali tak terlihat seperti telaga. Dengan struktur persegi sempurna dan 13 anak tangga, sepanjang dinding mempunyai tangga ganda yang membentuk segitiga. Sebanyak 3,500 tangga diatur dalam sebuah simetri menuju dasar telaga sedalam 20 meter.

Sumur kuno itu dibina pada abad ke-8 dan ke-9 oleh Raja Chanda dari Dinasti Nikumbha. Sumber air dimanfaatkan oleh penduduk sekitar selama berabad-abad sebelum ada penyaluran air moden. Meski tak lagi digunakan, bangunan berusia lebih dari 1,000 tahun tersebut masih kukuh. Sumur berdampingan dengan sebuah kuil yang menjadi lokasi lain penyemakan pelancong.


Dinding sumur, yang disebut bawdi atau baori, mempunyai peringkat tangga yang dibina, menurut warga untuk membolehkan lebih banyak orang yang boleh mencapai dasar demi mendapat air.

Walaupun begitu, tak ada yang tahu pasti sebab-sebab di sebalik bentuk geometri rumitnya. Sebahagian orang percaya bentuk tersebut digunakan sebagai tapak penuaian air, kerana wilayah ini dikenal sebagai tempat kering. Mulut sumur yang besar digunakan sebagai penampung air hujan.

\

Selain sebagai sumber mata air, Chand Baori juga tempat berkumpul warga untuk menyejukkan diri semasa musim panas. Suhu di bahagian bawah telaga 5-6 darjah lebih sejuk daripada bahagian atasnya.

Di salah satu sisi yang mempunyai pavilion, pengunjung boleh menyaksikan patung-patung dengan pelbagai ukiran. Di sini juga ada ruang khas yang diperuntukkan bagi Raja dan Ratu untuk menyaksikan persembahan seni. Sumur ini kini diuruskan oleh Ukur Arkeologi India.

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Chand Baori, Telaga Kuno Terbesar di Dunia"

Post a Comment