Kembali Bola Api Besar Kelihatan di Langit Bangkok


Isnin 2 November 2015 di Bangkok, Thailand. Jalanan mula lengang kala jarum jam menunjuk ke pukul 21.00 waktu setempat. Tiba-tiba, kilatan cahaya menyeruak kegelapan. Bola api turun dari angkasa, membuat langit malam - untuk sesaat - berwarna kehijauan.

Kewujudannya dapat dilihat dengan mata telanjang di sejumlah wilayah Negeri Gajah Putih. Bikin terkejut orang-orang yang menyaksikannya.

Penampakan cahaya tersebut terakam sejumlah kamera di papan pemuka kereta para penunggang. Besar kemungkinan bahawa itu adalah meteor yang jatuh di Bumi.

"Aku baru menyaksikan apa yang kelihatannya seperti meteor jatuh di langit Bangkok. Kelihatan sangat dekat dengan Bumi. Membuatku tak boleh berkata-kata, "kata saksi mata, James Duffy dalam akaun Twitternya, seperti yang dipetik dari liputan6.com



Boonrucksar Soonthornthum, pengarah eksekutif National Astronomical Research Institute of Thailand (Narit) atau institut penyelidikan astronomi Thailand berkata, diduga kuat serpihan pecahan meteor atau meteorit jatuh ke permukaan Bumi.

"Kami akan mencari dan mengumpulkannya untuk kajian lebih lanjut," kata Boonrucksar, seperti dikutip Asia One.

Meski pecahan meteor mungkin jatuh ke permukaan Bumi, Boonrucksar percaya, itu tak akan mengakibatkan hal serius pada manusia atau haiwan. "Kesan yang terjadi kemungkinan kecil, sebagai akibat dari letupan sonik yang menyertainya.

Boonrucksar yakin, meteor tersebut mengandungi kromium atau magnesium - yang membuatnya kelihatan seperti bola api hijau. Ia menambahkan, batu angkasa tersebut boleh jadi meletup pada ketinggian 60 hingga 100 kilometer dari permukaan Bumi.

"Itu adalah bola api hijau pertama yang dilihat di sini," tambah beliau.



Sementara itu, Worawit Tanwuthibandit, ahli astronomi sekaligus penasihat pusat pemerhatian di Wilayah Chachoengsao berkata, asteroid baru menjadi ancaman bagi manusia jika saiznya besar.

Batu angkasa terakhir yang melintas dekat Bumi adalah Asteroid 2015 TB145 pada 31 Oktober 2015. Jarak dengan planet manusia masih kira-kira 499 ribu km. "Yang diameternya 280 meter dan bergerak dalam kelajuan 126 ribu km / jam."

Bahawa bola api hijau di langit Bangkok adalah meteor senada dengan kenyataan American Meteor Society, bahawa 2015 adalah tahun terjadinya hujan meteor Taurid yang kemuncaknya pada 29 Oktober hingga 10 November 2015.

Namun, tak semua hujan meteor Taurid boleh dipantau mata telanjang.

Dan, tak mesti bola api yang turun dari langit berasal dari hujan meteor Taurid - yang berasal dari pecahan Komet 2P / Encke.

Petanda Buruk
Tak semua menganggap kejatuhan bola api dari langit adalah fenomena langit belaka. Seperti dikutip dari Coconuts Bangkok, sejumlah ahli nujum terkenal di Negeri Gajah Putih menyebutnya sebagai 'petanda'.


Salah satunya lelaki berjuluk 'Nostradamus-nya Thailand', Sorajja Nualyoo. Ia menyebut, bola api itu sebagai petanda buruk. Isyarat bencana alam atau konflik - yang belakangan kerap terjadi di sana.

Sorajja mengatakan, 'bintang jatuh' itu boleh membawa nasib buruk. Ia menyarankan semua orang untuk tetap tenang dan berhati-hati berkaitan konflik politik dan terus berbuat kebajikan.

Meteor juga pernah jatuh di langit Bangkok pada September 2015 lalu. Pada pagi hari pukul 08.40 waktu setempat, kala langit berwarna biru cerah.

Meteor juga pernah jatuh di Bangkok pada September 2015

Para saintis menerangkan bahawa itu adalah fenomena langit. Namun, di negara yang kental dengan mitos itu, sejumlah orang menganggapnya sebagai petanda buruk.

"Itu adalah petanda buruk bahawa negara dan kerajaan dalam keadaan kacau," kata pengguna Facebook Dilok Jantaradilok.

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Kembali Bola Api Besar Kelihatan di Langit Bangkok"

Post a Comment