Pohon Berusia 5000 Tahun Berganti Kelamin, Bingungkan Ilmuwan


Sebuah pohon kuno berusia 5,000 tahun di Inggeris mulai berubah jenis kelamin. Ahli botani mengaku belum boleh memahami perubahan kelamin yang menjadi fenomena jarang dan tak biasa itu.

Pohon Fortingall Yew di Perthshier, Scotland tengah, selama beratus-ratus tahun tercatat berjenis kelamin jantan, namun baru-baru ini tumbuh buah beri, menunjukkan bahawa sekurang-kurangnya sebahagian dari pohon berubah jenis kelamin.

"Ini kejadian jarang dan tak biasa serta sepenuhnya tak boleh difahami," jelas Max Coleman dari Royal Botanic Garden Edinburgh, yang termasuk buah beri di pokok tersebut, seperti yang dipetik daripada kompas.com.

"Dianggarkan ada perubahan keseimbangan sebatian hormon yang akan menyebabkan pokok ini ganti kelamin. Salah satu perkara yang mencetuskan perubahan itu tekanan alam sekitar, "lanjut Coleman.

Coleman berkata, walaupun berlaku perubahan kelamin, namun pokok tersebut kelihatan sihat sehingga boleh diperhatikan lebih jauh perkembangan ke depannya.

Pohon keriput itu terletak di halaman gereja tua, dan sukar menua kerana kayu batangnya - kayu di tengah pohon- sudah lama reput.

Para saintis mampu menganggarkan pokok tersebut dengan membandingkan ukuran saat ini dengan ukuran yang dilakukan pada tahun 1700 an.

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Pohon Berusia 5000 Tahun Berganti Kelamin, Bingungkan Ilmuwan"

Post a Comment