Menara Batu Raksasa Alami di Tasmania


Tasmania adalah negara pulau, sebahagian daripada Komanwel Australia, dan terletak kira-kira 150 batu dari sisi selatan benua Australia. Pulau yang indah ini secara luas dikenali kerana persekitaran alam, dan dinaikkan pangkat sebagai 'pulau Inspirasi', kerana kira-kira 45% dari pulau ini terdiri daripada taman alam, cagar alam dan tapak Warisan Dunia.

Di antara keindahan alam Tasmania yang ditawarkan, ada keajaiban alam yang telah diberi nama yang sesuai, iaitu "Totem Pole", yang merupakan sebahagian daripada Taman Negara Tasmania. Terletak di Cape Huay, struktur menakjubkan ini adalah coastal stack atau sea stack, iaitu tumpukan batuan di pantai atau laut, yang menjulang di tepi pantai Tasmania. Dengan tingginya yang mencapai 65 meter, membuatnya menjadi daya tarik yang menggiurkan bagi para pendaki tebing di seluruh dunia.


Dari sudut pandang geologi, tumpukan batu-batu (stack) adalah bentuk yang ditakrifkan sebagai batuan ruang yang curam dan sebahagian besar menegak, yang telah terhakis oleh angin dan gelombang yang pada dasarnya telah diasingkan dari pantai. Stack ini jelas bukanlah ciri kekal dalam landskap, seiring waktu, hakisan akan menyebabkan mereka akhirnya runtuh. Apa yang membuat Totem Pole begitu istimewa adalah kenyataan bahawa ia telah berdiri tegak selama beratus-ratus tahun.


Mengingat bahawa dasar Totem Pole terkena hakisan terus menerus, kerana aksi berterusan gelombang, beberapa orang mungkin akan mengatakan bahawa, masih berdirinya Totem Pole hingga saat inipun adalah keajaiban alam. Dengan garis pusat hanya 4 meter, Totem Pole seharusnya telah runtuh berabad-abad lalu. Walaupun Totem Pole berisiko runtuh setiap masa dan juga sangat sukar untuk dipanjat, namun tetap banyak pendaki yang ingin memanjatnya dan mendokumentasikan usaha mereka menakluk kecantikan alam yang unik ini.


Totem Pole kemungkinan paling terkenal untuk kemalangan yang mengubah hidup pendaki Paul Pritchard, pada bulan Februari 1998. Pendaki Inggeris ini dihentam oleh batu besar ketika cuba untuk memanjat totem Pole. Kemalangan itu menyebabkan hemiplegia, yang merampas kemampuannya untuk merasakan gerakan di sisi kanannya, merosakkan bicara dan ingatannya. Walaupun ia telah menulis tiga buku tentang kisahnya, Totem Pole tetap pada senarai banyak pendaki yang berpengalaman dan profesional.

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Menara Batu Raksasa Alami di Tasmania"

Post a Comment