Kota Pencakar Langit Tertua di Dunia


Kota Shibam, yang terletak di kawasan barat Wilayah Hadramaut, di padang pasir al-Sab `Ramlat atayn, terkenal kerana bangunan-bangunan pencakar langit dari bata lumpur yang menjulang. Bandar yang dihuni oleh 7000 penduduk ini dikemas dengan kira-kira 500 rumah lumpur 5 dan tingkat 11 dan tingginya mencapai 100 kaki, semua dibina seluruhnya dari batu bata lumpur. Bangunan-bangunan tinggi ini menyebabkan kota Shibam digelar "Manhattan of the Desert."


Seperti yang dikutip dari versesofuniverse.blogspot.com, Shibam sering disebut "Kota Pencakar Langit Tertua di Dunia" dan merupakan salah satu contoh tertua dan terbaik dari perancangan bandar adalah berdasarkan pada prinsip pembinaan menegak. Shibam ditubuhkan pada abad ke 3, tapi sebahagian besar rumah yang kita lihat di sini dibina pada abad ke-16, berikutan banjir yang memusnahkan Shibam di tahun 1532-1533. Namun, beberapa rumah tua dan bangunan besar masih tetap dari abad pertama Islam, seperti Masjid Jumaat (Friday Mosque), yang dibina pada tahun 904, dan benteng, dibina pada tahun 1220.


Secara umum tingkat bawah yang tak ada tingkap yang digunakan untuk penyimpanan biji-bijian, dan tingkat untuk keperluan rumah tangga di atasnya untuk keluarga dan ruang bersantai di atasnya lagi. Ruang utama di tingkat dua digunakan untuk laki-lai bersosial. Sering mempunyai plasterwork berukir indah dan ruang kayu berdiri yang dihiasi untuk menyokong langit-langit, sementara daerah perempuan terletak lebih tinggi, biasanya di tingkat tiga atau keempat. Bilik-bilik yang tertinggi adalah untuk kegunaan perkauman oleh seluruh keluarga, dan di tingkat atas sering ada jambatan dan pintu yang menghubungkan antar rumah-rumah. Ini adalah ciri defensif, tetapi juga praktikal - terutama bagi orang tua yang merasa sukar untuk berjalan naik turun tangga.


Rumah-rumah perlu dibina kembali selama berabad-abad. Hujan dan hakisan telah berlaku ancaman berterusan bagi bangunan di sini. Untuk melindungi rumah mereka, warga harus lapisan bumbung dan fasad dengan sealant, dan memastikan bangunan terpelihara dan diubahsuai secara teratur. Mereka yang mampu, membeli limewash rumah untuk melindunginya dari anai-anai. Shibam telah ditambah ke dalam senarai Warisan Dunia UNESCO pada tahun 1982. Ya, kota Shibam termasuk salah satu daripada bandar-bandar kuno yang terus-menerus dihuni di dunia.





Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Kota Pencakar Langit Tertua di Dunia"

Post a Comment