Indahnya Bunga di Gurun Terkering di Dunia


Anda mungkin membayangkan gurun terkering di dunia adalah tandus dan tak ada kehidupan - tetapi selama musim hujan transformasi ajaib membuat padang pasir tersebut penuh dengan kehidupan.

Setiap lima hingga tujuh tahun sekali gurun Atacama di Chile menjadi dihiasi oleh permaidani merah muda yang menakjubkan, yang membuat landskap yang biasanya gersang meletup dengan warna.

Rupanya tahun ini dikatakan sebagai blooming paling luar biasa dari 18 tahun terakhir, dan dijangka akan menarik 20,000 pelancong ke daerah ini.

Seperti yang dikutip dari versesofuniverse.blogspot.com, Para ahli mengatakan bahawa hujan lebat yang disebabkan oleh ribut di Chile utara pada bulan Mac adalah faktor utama yang berada di belakang mekar megah tahun ini, yang secara ajaib terjadi dua kali dalam tahun ini.


'Intensitas mekar tahun ini tidak dijangka, "kata Daniel Diaz, Pengarah Jabatan Pelancongan National di Atacama. "Dan fakta bahawa telah terjadi dua kali dalam satu tahun, yang sama belum pernah tercatat sepanjang sejarah negara ini, membuat kami terkejut."


Gurun Atacama, yang membentang dari Chile ke Peru, yang sebahagian besar terdiri daripada tasik garam, pasir dan lava felsic menerima curah hujan rata-rata hanya 15mm (0.59 in) setiap tahun. Dibeberapa kawasan bahakan mendapatkan sesedikitnya 1mm.

Begitu gersangnya sehingga pergunungan di daerah ini yang tingginya mencapai 6885 meter, benar-benar bebas daripada glasier.

Kereta barang ini mempunyai view yang indah saat berjalanan melalui ladang bunga magenta sejauh mata memandang

Kira-kira 200 spesies tumbuhan muncul berkat hujan. Beberapa, seperti Garra de León, tidak ditemui di tempat lain di dunia.

Bunga biru putih cantik menyelimuti lanskap Gurun Atacama. Bunga-bunga ini muncul dalam semalam.


Walaupun bunga-bunga kini kelihatan menutupi setiap permukaan padang pasir, namun mereka akan segera layu dan landskap akan sekali lagi diubah ke warna menjemukan nya coklat kentang dan abu-abu. Pada akhir November, semua jejak mekar berwarna-warni akan hilang.

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Indahnya Bunga di Gurun Terkering di Dunia"

Post a Comment