Saluran Korintus di Greece


Terusan atau saluran Korintus menghubungkan Teluk Korintus dengan Teluk Saronic di Laut Aegean. Memotong Tanah Genting Korintus dan memisahkan semenanjung Peloponnesia dari tanah besar Yunani, sehingga secara berkesan membuatnya menjadi pulau.


Panjang saluran 6.4 kilometer dan lebarnya hanya 21.3 meter di dasarnya. Tebing daratan mengapit kedua sisi kanal mencapai ketinggian maksimum 63 meter. Selain dari yang kapal sederhana dan kapal layar saiz menengah, Terusan Korintus tidak dapat dilalui bagi kebanyakan kapal moden.


Terusan Korintus, walaupun selesai pada akhir abad 19, adalah sebuah idea dan mimpi yang bertarikh kembali lebih dari 2000 ribu tahun.


Sebelum dibina, kapal yang belayar antara laut Aegean dan laut Adriatik harus mengelilingi Peloponnese yang artinya menempuh jarak yang lebih jauh kira-kira 185 batu laut untuk perjalanan mereka. Orang pertama yang memutuskan untuk menggali Terusan Korintus adalah Periander, seorang yang kejam di Korintus (602 SM). Namun kerana projek raksasa ini diluar kemampuan teknikal zaman itu, Periander akhirnya memerintahkan projek besar lain iaitu diolkós atau jalan batu, di mana kapal-kapal itu dipindahkan pada platform beroda dari satu laut ke laut yang lain.
 

Dimitrios Poliorkitis, raja Makedonia (300 SM), adalah orang kedua yang cuba, tapi insinyurnya menegaskan bahawa jika kedua lautan tersebut dihubungkan, Adriatik utara, yang dia anggap lebih tinggi, akan membanjiri Aegea selatan. Pada saat itu, ia juga berfikir bahawa Poseidon, dewa laut, menentang penggabungan antara laut Aegean dan Laut Adriatik. Ketakutan yang sama juga menghentikan Julius Caesar, Maharaja Hadrian dan Caligula. Percubaan yang paling serius adalah dibawah perintah Maharaja Nero (67 M). Dia mempunyai 6,000 budak untuk pekerjaan itu. Dia mula bekerja sendiri, menggali dengan cangkul emas, manakala muzik dimainkan. Namun, ia tewas sebelum kerja-kerja dapat diselesaikan.


Di era moden, orang pertama yang berfikir serius untuk melaksanakan projek ini adalah capodistrias (1830), gabenor pertama dari Yunani setelah pembebasan dari Turki Utsmani. Tapi bajet, dianggarkan 40 juta franc Perancis, terlalu banyak untuk negara Greece. Akhirnya, pada tahun 1869, Parlimen Yunani memberi mandat kepada Kerajaan untuk memberi peluang kepada syarikat-syarikat swasta (Austrian General Etiene Tyrr) untuk mengerjakan projek Terusan Korintus. Pekerjaan bermula pada tarikh 29 Mac 1882, tetapi modal Tyrr dari 30 juta franc terbukti tidak cukup.


Pekerjaan itu bermula kembali pada tahun 1890, oleh sebuah syarikat baru Yunani (Andreas Syggros), dengan modal 5 juta franc. Pekerjaan itu akhirnya selesai dan kegunaan rutin dari Canal bermula pada tarikh 28 Okt 1893. Karena sempitnya terusan, masalah navigasi dan penutupan berkala untuk memperbaiki tanah runtuh dari dinding dindingnya yang curam, membuat terusan ini gagal menarik kapal kapal untuk melintasinya. Sekarang terusan atau saluran Korintus ini digunakan terutamanya untuk lalu lintas pelancongan. Jambatan yang melintas diatasnya sangat sesuai untuk bungee jumping.



Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Saluran Korintus di Greece"

Post a Comment