Terowong-Terowong yang Unik di Dunia


Sebahagian besar terowong adalah ciptaan manusia yang sering menembus gunung dan bukit. Tapi ada terowong yang mempunyai penampilan, lokasi atau tujuan yang sangat tidak biasa. Artikel yang dikutip dari versesofuniverse.blogspot.com ini adalah senarai dari terowong yang jarang kita lihat, kerana mereka jarang atau unik. Itu sebabnya, beberapa dari mereka telah menjadi daya tarikan pelancongan yang sangat popular.

1. The Tower Tunnel, Japan


Salah satu bangunan paling aneh di Jepun adalah Gate Tower Building di Osaka, Jepun. Bangunan ini adalah hasil daripada kompromi yang tidak biasa antara pemilik tanah dan kerajaan Jepun. Tingkat 5, 6 dan 7 dari bangunan pejabat 16-tingkat diduduki oleh sebuah jalan tol - menembusi bangunan. Di papan maklumat lantai bangunan di lantai dasar, para penyewa untuk tiga tingkat disenaraikan sebagai Expressway Hanshin.

Terowong ini tidak disambung dengan bangunan. Jalan raya melewati bangunan sebagai terowong jambatan, yang disangga oleh penyangga disamping bangunan. Jalan raya ini dikelilingi oleh struktur untuk melindungi bangunan daripada bunyi bising dan getaran.

2. Tunnel Log, California, USA


Tunnel Log adalah terowong yang menembusi pohon raksasa sekuoya yang roboh di Taman Negara Sequoia, California, Amerika Syarikat.

Pohon, yang mempunyai tinggi 275 kaki (84 m) dan diameeter 21 kaki (6.4 m), roboh melintang di jalan taman pada tahun 1937 kerana penyebab alami. Tahun berikutnya, para kru memotong pohong itu untuk membuat terowong setinggi 8-kaki (2.4 m), dan lebar 17-kaki (5.2 m), sehingga jalan boleh dilalui lagi.

3. Tunnel of Love, Ukraine


Salah satu terowong yang paling indah di Dunia boleh didapati di dekat kota Klevan di Ukraine - Terowong Cinta. Ini sebenarnya sebuah terowong kereta dari pohon. Terowong ini menjadi daya tarikan di kawasan tersebut dan juga salah satu tempat yang paling indah di Ukraine.

Selama bulan-bulan hangat, pohon yang ditanam di samping rel kereta, membentuk sebuah terowong hijau sepanjang satu kilometer (0.6 batu). Nampaknya tidak banyak orang tahu mengenai terowong ini, membuatnya menjadi rahsia terawat. Selengkapnya boleh dibaca disini

4. Tunnel Rock, California, USA


Tunnel rock (Terowong batu) terletak betul-betul di pintu masuk ke Taman Negara Sequoia di California Tengah. Di bawah sebuah batu granit besar, CCC (Civilian Conservation Corps) menggali terowong untuk jalan raya pada tahun 1938. Pada masa ini jalan tidak melewati 'terowong' tapi pengunjung boleh berjalan di bawah batu yang seimbang ini.

5. Tunnel of Fish, Spain


Perjalanan ke dunia bawah laut melalui terowong sepanjang 70 meter (230 kaki) di L'Oceanografic '(taman laut) di Valencia, Sepanyol, di mana kehidupan laut menjadi sebahagian dari persekitaran anda. Air bergerak di sekitar dan di atas anda dengan nyala lampu menyinari banyak ikan yang berenang melalui terowong yang unik.

Warna biru dan hijau dari air dan kaca yang direka khas digunakan untuk terowong ini, memberikan kesan menjadi sebahagian dari laut kepada pelancong yang berkunjung. Jika memandang ikan kecil tidak cukup menyeronokkan bagi anda, tunggu sehingga anda berhadapan dengan yu, belut atau ikan pari. Beribu-ribu pelancong berjalan-jalan di terowong luar biasa ini setiap tahun dan melihat kehidupan menarik dari spesies yang berbeza dari ikan.

6. The "L" Tunnel, Illinois, USA


Terowong ini terletak di atas McCormick Tribune Campus Center di Institute of Technology Illinois di Chicago.

Cabaran utama dari reka bentuk ini adalah hilangkan suara bising dari trek angkutan umum untuk bangunan dibawahnya. Penyelesaiannya adalah dengan menutupi sebahagian dari trek sepanjang 530-kaki (160 m) dalam tabung stainless steel diatas bangunan. Struktur tabung ini benar-benar bebas dari bangunan, untuk mengurangkan getaran lewat di antara mereka.

7. Natural Tunnel, Virginia, USA


Terowong Alam adalah sebuah goa besar yang terbentuk semula jadi. Begitu besarnya, sehingga dapat digunakan sebagai terowong kereta api. Terowong selebar 61m ini cukup besar untuk menampung kereta api, sehingga pada tahun 1906, Southern Railway membina landasan kereta penumpang yang merayap di bawah struktur alam ini.

Saat ini, kereta api penumpang tidak lagi digunakan, tetapi kereta barang yang mengangkut arang batu masih melalui terowong secara teratur. Struktur semulajadi yang menimbulkan kekaguman ini membuat calon presiden Amerika tahun 1896, William Jennings Bryan, dan setiausaha negara Woodrow Wilson, menobatkannya sebagai keajaiban kelapan di dunia.

8. Guoliang Tunnel, China


Jalan terowong megah di gunung Taihang ini dibina oleh 13 warga desa setempat yang dipimpin oleh kepala desa mereka, Shen Mingxin, dan butuh sekitar lima tahun untuk menyelesaikannya. Terowong ini dibuka untuk lalu lintas pada tahun 1977. terowong Guoliang ini panjangnya 1200 meter (3.940 kaki), tinggi kira-kira 5 meter (16ft) dan lebar 4 meter (13ft).

Terowong ini melewati sisi bahagian yang hampir menegak dari sebuah gunung dengan banyak lubang yang kelihatan seperti tingkap. Traveling di jalan ini sangat mendebarkan kerana tebing dengan jurang yang seolah-olah tanpa asas berada tepat di sebelahnya.

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Terowong-Terowong yang Unik di Dunia"

Post a Comment