Istana di Atas Awan


Di Jepun tempat pelancongan yang terkenal dengan Pemandangan "Lautan Awan" nya, salah satunya adalah Takeda Castle. Jika anda pernah membaca novel Harry Potter, maka anda mungkin akrab dengan Durmstrang Institute - sebuah sekolah sihir yang tersembunyi di pergunungan. Dalam kehidupan nyata, mungkin tempat yang mirip dengan keterangan Durmstrang adalah Istana Takeda di Jepun. Istana yang menakjubkan ini terletak di Wilayah Hyogo di daerah Wadayamacho di Asago. Istana ini dibina berabad-abad yang lalu di puncak sebuah gunung setinggi 1,000 kaki.


Keistimewaan Takeda Castle adalah pemandangan yang disajikan tiap pagi hari musim luruh (antara matahari terbit hingga pukul 08:00 am). Saat itulah kabut tebal menggantung di atas langit kerana penurunan suhu yang mendadak dalam semalam. Kesan yang dicipta oleh kabut benar-benar menakjubkan, membuat kasti Takeda seperti sebuah istana di langit, mengambang di awan.


Laman web ini juga sering disebut sebagai Machu Picchu nya Jepun. Istana Takeda, dengan segala keindahan alam sekitarnya, menarik ratusan ribu pelancong setiap tahun. Jumlah pelawat mula tumbuh selepas tapak ini tampil dalam sebuah filem Jepun tahun 2012 yang berjudul 'Anata e'.


Istana Takeda diyakini dibina oleh Daimyo dari samurai Yamana tahun 1443. Menurut sejarah, istana ini telah berpindah tangan beberapa kali sejak pembangunannya, sebelum Hirohide Akamatsu menjadi pemiliknya di tahun 1600. Hirohide adalah seorang askar yang berjuang untuk penguasa Ieyasu Tokugawa selama pertempuran Sekigahara. Malangnya, dalam masa satu tahun pemilikan, Hirohide komited melakukan Seppuku, ritual bunuh diri samurai Jepun. Dia adalah pemilik terakhir yang diketahui dari istana Takeda, dan tak lama setelah kepergiannya, istana pun mula ditinggalkan.


Tak dapat dielakkan bahawa struktur lama sebagai Takeda Castle akan mula menunjukkan tanda-tanda penurunan. Untuk membantu mengekalkannya, pemerintah daerah sekarang memungut caj 300 yen untuk memasuki istana. Walaupun musim luruh (September-November) adalah masa terbaik untuk melawat istana, namun beberapa orang ingin melihatnya selama musim bunga sakura. Saat itulah letupan bunga sakura merah muda mencerahkan halaman istana, melambangkan kehidupan para askar samurai yang gagah berani.

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Istana di Atas Awan"

Post a Comment