Heboh, Tanah di Amerika Terbelah


Kemunculan celah raksasa di tanah ladang Wyoming, Amerika Syarikat telah menggegarkan dunia. Tak tanggung-tanggung, besarnya celah tersebut adalah 6 kali saiz padang bola sepak dan mempunyai lebar 50 meter.

Penampakan celah raksasa itu pertama kali disampaikan oleh syarikat perkhidmatan penyemakan, SNS Outfitter and Guide, melalui akaun media sosial Facebook.

"Kami benar-benar tak mengetahui penyebabnya, atau bagaimana celah itu terbentuk. Salah satu pemburu kami tak sengaja menemuinya ketika memburu di sana pada 1 Oktober, "tulis Sy Gilliland, juru bicara syarikat pada laman akaun Facebook SNS Outfitter and Guide seperti yang dikutip dari liputan6.com.

Celah tersebut telah tumbuh makin menganga
Saat Gilliand pergi ke sana untuk kedua kalinya bersama dengan kumpulan pemburu lain, mereka mendapati celah yang semakin menganga. Mereka begitu terkejut mengapa hal itu boleh terjadi.

"Celah itu tak masuk akal, itu terjadi seperti tanah terbuka dan saiz celah itu besar," ujar Gilliand.

Fenomena ini juga menarik perhatian para ahli geologi. Seperti Seth Wittke yang menduga jika celah raksasa tersebut disebabkan oleh tanah runtuh kelajuan lambat.

"Pembentukan celah itu bergantung pada saiz bukit serta kestabilan tanah," kata Wittke

"Beberapa perkara yang mencetuskan kelembapan di bawah permukaaan tanah menyebabkan kelemahan pada tanah atau geologi. Dan proses ini akan melemahkan, merosakkan landasan. "Tutupnya.

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Heboh, Tanah di Amerika Terbelah"

Post a Comment