Monster Laut di Yunani


Harvey Robertson, seorang pelancong yang sedang asyik bercuti naik kapal layar di Corfu, salah satu pulau kecil di Yunani kaget bukan kepalang. Dia tak sengaja mengambil gambar objek yang disebutnya, raksasa laut!

Pengalaman Harvey diberitakan oleh laman-laman web antarabangsa, sebut saja Daily Mail, News Australia dan Mirror. Dari pelbagai sumber, Harvey sedang bercuti naik boat cruise di Corfu, yang semacam kapal layar tetapi ukurannya lebih kecil.

Corfu sendiri merupakan suatu pulau di Greece yang berada di kawasan sempadan dengan negara Albania. Pulau yang cantik dengan lautan biru, bukit hijau dan merupakan salah satu tempat percutian menarik di Yunani.

Seperti yang dikutip dari detik.com, Harvey pun menghabiskan bercuti di sana dengan menaiki kapal. Dia pun dihantar ke gua-gua laut, yang sebenarnya celah di antara tebing-tebing. Tak ketinggalan, Harvey mengabadikan tiap detik-detik di sana dengan kamera.

Begitu foto-foto, lelaki asal Scotland itu kaget bukan kepalang. Harvey geleng-geleng kepala apabila melihat hasil jepretannya. Dia mengaku secara tak sengaja mengambil gambar 'raksasa laut'!

Ada dua hasil fotonya. Pertama ada bayangan putih di bawah permukaan air. Kedua setelah memakai flash, kelihatan suatu makhluk yang bentuknya aneh dan berwarna abu-abu. Seperti kuda nil, tapi aneh. Bola matanya hitam bulat. Lalu, perhatikan bentuk muncung yang tidak besar seperti kuda nil tapi gepeng atau pipih!

Gambar hasil jepretan Harvey pun menjadi perdebatan para traveler. Ada yang bilang, kalau itu memang monster laut dengan wujud setengah kuda nil dan setengah buaya. Lain bilang, sebenarnya itu kuda nil tapi bentuknya memang tidak biasa atau sebenarnya lumba-lumba. Lain lagi bilang, boleh jadi itu gambar hoax. Tapi kalau kuda nil, mengapa boleh ada di laut. Apa jangan-jangan itu kuda nil yang tersasar?

Harvey mengaku, dia benar-benar terkejut dengan hasil jepretannya. Lokasi gua laut yang didatangi atau tempat difotonya monster laut tersebut, berada di pantai barat Greece dan berjarak sekitar 32 km dari arah selatan Albania. Kalau menurut kamu sendiri, makhluk apa itu?

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Monster Laut di Yunani"

Post a Comment