Kelawar Vampire - kelawar Penghisap Darah


Kelawar adalah satu-satunya mamalia yang boleh terbang, tapi kelawar vampire walaupun mempunyai perbezaan yang lebih menarik iaitu: mereka adalah satu-satunya mamalia yang makanan satu-satunya adalah darah.

Seperti yang dikutip dari Alam Mengembang Jadi Guru, Ada tiga spesies kelawar yang memakan darah: kelawar vampire umum (Desmodus rotundus), kelawar vampire kaki berbulu (Diphylla ecaudata), dan kelawar vampire sayap putih (Diaemus youngi). Ketiga spesies semuanya berasal dari selatan benua Amerika, wilayah-wilayah seperti Mexico, Brazil, Chile, Peru, Argentina dan sekitarnya.

Seperti banyak jenis kelawar lain, kelawar vampire juga tidur di siang hari dalam kegelapan total, bergantung terbalik di bumbung gua. Mereka biasanya berkumpul dalam tanah jajahan dari kira-kira 100 ekor, hingga 1,000 atau ekor lebih. Dalam satu tahun, sebuah tanah jajahan yang terdiri dari 100 kelawar vampire dapat meminum darah 25 ekor lembu.


Selama bahagian paling gelap dari malam, kelawar vampire umum muncul untuk memburu. Binatang ternakan seperti lembu dan kuda yang sedang tidur adalah mangsa mereka pada umumnya, tetapi mereka juga telah diketahui doyan dengan darah manusia. Kelawar vampire meminum darah mangsa mereka selama kira-kira 30 minit. Mereka tidak menyakiti mangsa mereka, bahkan korban mereka biasanya tidak dikejutkan apabila digigit dan dihisap darahnya. Namun gigitan mereka boleh menyebabkan jangkitan hebat dan penyakit.

Pada tahun 2010 dilaporkan bahawa 500 orang suku Aguajun di desa Urakusa di timur laut Peru, telah menjadi mangsa menghisap darah oleh kelawar vampire yang dianggarkan menyerang manusia akibat penebangan hutan. Beberapa anak-anak meninggal kerana diserang penyakit anjing gila.

Kelawar vampire menyerang mangsa mereka dari tanah. Mereka mendarat di dekat mangsanya dan mendekati mangsanya dengan merangkak. Ya, mereka boleh merangkak dengan menekuk sayap mereka, walaupun mereka boleh berlari dengan kelajuan mencapai 1.2 meter per saat!
 

Kelawar vampire mempunyai sedikit gigi kerana kerana makanan mereka berbentuk cecair, tetapi gigi-gigi mereka ini setajam pisau cukur. Setiap kelawar mempunyai sensor panas pada hidung yang menunjuk ke arah tempat di mana darah hangat mengalir tepat di bawah kulit korbannya. Selepas melakukan menggigit pada mangsanya, kelawar vampire menjilat darah yang mengalir dengan lidahnya. Air liurnya menghalang darah daripada pembekuan.

 Kelawar vampire bayi belum memakan darah tetapi susu ibu mereka. Mereka melekat erat pada sang ibu, bahkan ketika sang ibu terbang. Mereka tidak mengambil apa-apa kecuali susu selama kira-kira tiga bulan.

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Kelawar Vampire - kelawar Penghisap Darah"

Post a Comment