Kereta Tanpa Pemandu Yang Dihasilkan Google


Perkembangan teknologi sentiasa berhubungan dengan hal lain, baik itu masih pada sesama bidang tehnolgi ataupun menyangkut ranah lain. Sosial, budaya, dan juga bidang kewangan tak boleh diabaikan dalam hubungan perkembangannya.

Begitupun yang terjadi pada teknologi pada ranah automotif, kenyataannya juga berkaitan erat dengan elektrik dan juga teknik awam. Walaupun baru-baru ini ada pula keterkaitan antara dunia automotif dengan dunia digital, iaitu dengan rancangan diterbitkannya sebuah kereta tanpa awak oleh pihak Google.

Projek Google

Google saat ini telah menjadi gergasi dunia utamanya pada dunia digital. Bahkan yahoo yang dahulu smepat menjadi pesaing utamanya, seolah tak mampu lagi mengejar ketertinggalan yang yang dialami google. Sebagai contoh, apabila yahoo sempat mengeluarkan beberapa pejabat perwakilannya, justru google semakin memperluaskan dalam mengembangkan sayap-sayap usahanya di berbagai belahan negeri.

  • Dunia Maya

Sebagai raksasa digital, sudah tak diragukan lagi kuasa google atas penyedia perkhidmatan di dunia internet ini. Selain menyediakan e-mel (google mail) sampai dengan laman blogger dengan platform blogspot, ada banyak yang dirasuknya; google adsense, google plan, google talk, google plus, google map, video youtube, dan masih banyak lagi.

  • Pesawat Tanpa Awak

Pertengahan tahun 2014, google juga tak mau ketinggalan dengan Amazon, iaitu dengan menunjukkan kemampuan dalam membina dan mengembangkan pesawat tanpa awak (berdengung) yang rencananya akan difungsikan sebagai alat pengangkut penghantaran barang.

Automotif

Pada akhir tahun 2014 menjelang 2015, dalam bidang automotif, pihak google juga telah memperkenalkan prototaip kereta tanpa awak pemandu yang disebutnya AVS (autonomous vehichles).

  • Ambil Bahagian Jejak Toyota, Audi, dan Lexus

Pembangunan kereta tanpa pemandu oleh google ini dalam rangka turut mengambil bahagian dari jejak yang dijalani pihak pemaju produk automotif, seperti Toyota, Audi, serta Lexus.
Hanya saja kerana latarbelakang google yang tak murni bergelut pada bidang automotif, maka ia tak mengutamakan reka bentuk produk dan prestasi beliau. Google lebih mengutamakan teknologi. Sehingga penampilan kereta yang dikembangkannya kelihatan biasa, iaitu berbentuk seperti kubah yang pada bahagian atasnya nampak ada topi beliau.

  • Proses Pembangunan

Sejatinya kereta tanpa pemandu tersebut telah diperkenalkan google pada bulan Mei 2014. Akan tetapi ketika itu kereta yang bentuknya kecil ini belum disertai roda kemudi, pedal gas, dan juga pedal brek. Pada proses lebih lanjut, versi terbaru AVS dilengkapi lingkar kemudi, lampu depan, pelek baru, kaca spion, pedal gas, dan brek. Bahagian bumbung atas juga mengalami pengemasan sehingga makin terlihat bagus.

Kelengkapan baru tersebut memberi manfaat "emergency" kepada penumpang apabila suatu saat sistem sensor pengawal yang ada di kereta tidak berfungsi dengan baik. Yaitu langsung boleh mengawal laju kereta secara manual.

  • Peraturan Pemerintah

Selain sebagai kelengkapan yang bersifat "emergency," kelengkapan itu ditambah pihak google demi mengikuti peraturan kerajaan yang mewajibkan setiap kenderaan mempunyai ciri-ciri keselamatan.
Jika merujuk pendedahan Google yang dipetik oleh CNN, bahawa kereta ini diharapkan akan dapat bebas dilihat di jalan raya pada akhir dekad ini, maka tahun 2020 adalah masa yang dimaksudkan google sebagai awal operasinya kereta kecil ini di jalan raya. Tentu dengan catatan jika segalanya berjalan lancar tanpa halangan.

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Kereta Tanpa Pemandu Yang Dihasilkan Google"

Post a Comment