Melayari Gelombang Laut Terbesar


Bandar pantai dan resort yang cantik Nazaré di pantai barat Portugis tetap ramai sepanjang musim panas dengan pelancong yang datang ke pantai berpasir yang panjang untuk berehat, berenang dan surfing. Tapi ketika musim sejuk tiba, hanya pencari sensasi paling serius yang tinggal. Pada saat ini, pantai sangat berbahaya. Gelombang besar sehingga setinggi 30 meter secara teratur menghentam pantai.


Seperti yang dikutip dari versesofuniverse.blogspot.com, Gelombang monster Nazare ini menarik pelayar gelombang besar dari seluruh dunia, tetapi sehingga baru-baru ini, bandar dan potensi melayari ini relatif tidak dikenali di luar Eropah. Nazare menjadi berita utama saat bulan November 2011 ketika pelayar Hawaii Garrett McNamara mencipta rekod melayari pada gelombang raksasa setinggi 24 meter dari palung ke puncak gelombang. Pada Januari 2013, McNamara kembali ke Nazare dan memecahkan rekod sendiri dengan berjaya menunggang gelombang yang dianggarkan setinggi 30 meter. Kemudian pada bulan Oktober tahun yang sama, pelayar gelombang besar dari Brazil, Carlos Burle, menaiki gelombang yang bahkan lebih besar. Nazaré yang terletak di pantai Atlantik sekarang telah menjadi tempat surfing gelombang besar yang legenda di dunia.


Bagaimana Nazaré berjaya menghasilkan gelombang saiz yang amat besar dengan kekerapan seperti itu? Jawapannya terletak pada geografi bawah laut Nazare yang jarang berlaku. Tepat di lepas pantai Nazare terdapat jurang bawah laut terbesar di Eropah disebut Nazaré Canyon. Canyon atau gaung besar ini membentang 125 batu dari dataran abyssal Lautan Atlantik hingga kurang dari setengah batu dari garis pantai, menunjuk ke arah bandar seperti anak panah. Pada titik terdalam, tingkat gaung lebih dari 3 batu di bawah permukaan dan naik drastik ke canyon "headwall" yang menjuang antara 30 dan 45 meter di lepas pantai Praia do Norte, yang mana beberapa gelombang terbesar telah diketahui berlaku.


Gelombang bermula di Atlantik Utara daripada badai raksasa di musim sejuk, dan apabila mereka tiba di dekat Nazare tenaga mereka memberi tumpuan dan diperkukuhkan oleh canyon sempit seperti kaca pembesar memfokuskan tenaga matahari ke kawasan yang kecil. Dari headwall ke garis pantai, dasar laut yang naik secara tiba-tiba, membolehkan gelombang naik sangat besar dengan tiba-tiba. Tepat sebelum mencapai garis pantai, laut menjadi cukup dangkal untuk membuat gelombang yang telah diperkukuhkan ini menjadi gelombang raksasa.


Tempat-tempat lain yang mempunyai gelombang-gelombang di seluruh dunia, seperti Teahupoo di Tahiti, Banzai Pipeline di Hawaii, dan Mavericks di utara California - mempunyai geografi bawah laut yang sama.





Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Melayari Gelombang Laut Terbesar"

Post a Comment