Masjid Agung Samarra di Iraq


Masjid Agung Samarra terletak di kota Samarra, Iraq, sekitar 120 km utara Baghdad, di tepi sungai Tigris. Seperti dikutip dari Alam Mengembang Jadi Guru, Masjid Agung Samarra ini dibina pada abad ke-9, atas perintah khalifah Abbasiyah Al-Mutawakkil, yang pindah ke Samarra untuk melarikan diri dari konflik dengan penduduk tempatan di Baghdad dan kemudian tinggal di sana selama 56 tahun ke depan - tempoh di mana ia membina banyak istana termasuk masjid terbesar di seluruh dunia Islam ketika itu. Masjid Agung ini berdiri di kawasan seluas 17 hektar; bangunannya sendiri meliputi kawasan 38,000 meter persegi. Masjid ini tetap menjadi masjid terbesar di dunia hingga 400 tahun ke depan sebelum dihancurkan oleh tentera Mongol Hulagu Khan saat invasinya ke Iraq pada tahun 1278. Dinding luar dan menara setinggi 52 meter yang mengesankan adalah semua yang tersisa dari masjid yang pernah berdiri megah ini.

Masjid ini mempunyai tata letak persegi panjang dilindungi oleh tembok bata panggang setinggi 10 meter dan tebal 2.65 meter. Masjid ini mempunyai 16 pintu masuk, dengan 17 buah lorong yang bersambung dengan ruang solat dan serambi masjid. Serambi masjid ini berhiaskan tiang-tiang tiang rangkap tiga. Pada waktu solat Jumaat, bahagian serambi juga dipergunakan untuk menampung para jemaah solat Jumaat yang tidak tertampung di dalam masjid.


Reka bentuk bahagian dalam ruang solat Masjid Agung Samarra berhiaskan marmar yang membentuk pola segi lapan pada bahagian sudut-sudut bilik. Sementara bahagian mihrab, dihiasi dengan mozek kaca. Kini hanya sebahagian kecil sahaja dari potongan-potongan mozek tersebut yang masih tersisa.

Di bahagian belakang mihrab, terdapat sebuah bangunan kecil. Pada masa pemerintahan Dinasti Abbasiyah, bangunan tersebut biasa digunakan sebagai tempat untuk menerima kunjungan khalifah, disamping sebagai tempat rehat untuk para imam masjid.

27 meter dari utara sisi masjid berdiri Menara Malwiya dengan lingkaran kon yang tingginya 52 meter. Bahagian dasar menara berbentuk empat persegi. Sedangkan pada bahagian atas menara terdapat sebuah astaka yang difungsikan sebagai tempat muadzin mengumandangkan suara azan. Keseluruhan dinding pada ruang tempat muadzin ini diperbuat daripada material kayu. Dikisahkan, Khalifah Al-Mutawakkil pernah mencapai bahagian atas menara ini dengan menunggang keldai putih miliknya.

Bentuk menara lingkaran ini mengingatkan kita kepada menara Babel yang dibina pada masa Kerajaan Babilonia yang pernah memerintah di rantau Mesopotamia.


Menara ini sebahagian hancur pada bulan April 2005, ketika militan mengebom menara kerana pasukan AS telah menggunakannya sebagai menara pengawas. Tuntutan Inggeris mengatakan bahawa penyerangan tersebut bukan diarahkan terhadap pasukan AS tetapi dilakukan untuk menghasut keganasan Sunni-Syiah dan selanjutnya meranapkan negara.

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Masjid Agung Samarra di Iraq"

Post a Comment