Taman di Dasar Tasik (Danau)


Grüner See, secara harfiah bererti "Tasik Hijau", adalah sebuah tasik di Styria, Austria, dekat bandar Tragöß (Tragoss), yang terletak di kaki gunung Hochschwab yang tertutup salji. Selama musim sejuk, tasik ini hanya sedalam 1-2 meter dan kawasan sekitarnya digunakan sebagai taman desa. Semasa musim sejuk inilah sekitar tasik menjadi laman kegemaran bagi pejalan kaki.


Namun, seperti yang dipetik dari Alam Mengembang Jadi Guru, selepas suhu mula meningkat pada musim bunga, ais dan salji di puncak gunung mula cair dan mengalir turun ke lembah tanah di bawahnya. Tasik Hijau ini akan "membengkak" hingga menelan seluruh wilayah sekitarnya termasuk taman. Semasa musim panas, tasik mencapai kedalaman maksimum kira-kira 12 meter dan tasik menjadi laman kegemaran bagi para penyelam kerana pemandangan di dalam tasik seperti dunia indah yang tenggelam.


Tasik mendapat mengotorkan hijau yang khas, dan nama, dari rumput dan dedaun di bawahnya, dan berkat salji segar yang cair, air tasik menjadi sejuk dan jernih. Suhu tasik musim panas kira-kira 4 hingga 8 ° C, namun tasik menjadi popular di kalangan penyelam yang dapat mengamati padang rumput hijau di zon tepi tasik khususnya pada bulan Jun apabila level air tasik berada pada titik tertinggi. Rumput alpine dan bunga padang rumput kelihatan mekar penuh di bawah air. Bahkan kita boleh melihat bangku-bangku, jambatan dan laluan pejalan kaki.


Sekitar bulan Julai, tasik mula surut dan kini kembali ke musim sejuk, tasik ini juga kembali ke saiz asalnya dan taman yang terungkap kembali digunakan lagi oleh para pejalan kaki.



Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Taman di Dasar Tasik (Danau)"

Post a Comment