Ternyata, Air Murni Terbaik Ada Pada Tanaman Kaktus Berduri


Penyelidik University of South Florida mencari air murni terbaik ada di pir kaktus berduri. Penghuni padang pasir ini sangat berkesan dalam memindahkan sedimen dan bakteria dari air kotor dan berita baiknya tumbuhan ini boleh hidup di seluruh dunia.

Kajian ini bukan yang pertama mendapati kemampuan tumbuhan kaktus itu. Komuniti Mexico pada abad 19 menggunakan kaktus sebagai alat untuk memurnikan air. Lapisan getah yang tebal pada kaktus yang menyimpan air, adalah bahagian yang bertanggung jawab untuk memurnikan air tersebut.

Penyelidik kemudian menyarikan getah dan menambah ke dalam air yang kotor kerana sedimen dan bakteria.


Getah mengakibatkan sedimen dan bakteria bergabung, kemudian mendap di bahagian bawah dan memisahkan 98% bakteria di dalam air.

Penyelidik melihat komuniti di negara membangun menggunakan kaktus di kehidupan sehari-hari mereka. Mereka biasa merebus sekeping kaktus untuk mendapatkan getah kemudian menambahkan getah tersebut ke dalam air, sama seperti yang dilakukan para penyelidik.

Namun masih ada halangan yang perlu diatasi. kuasa yang perlu dipersiapkan untuk mengembangkan penyebaran kaktus dan bagaimana meyakinkan masyarakat bahawa air yang telah ditapis ini benar-benar bebas bakteria.

Jika beberapa masalah ini dapat diselesaikan, maka air yang murah dan bersih boleh sampai ke jutaan orang yang kekurangan daya alam ini.

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Ternyata, Air Murni Terbaik Ada Pada Tanaman Kaktus Berduri"

Post a Comment