Pokok Yang Tumbuh Di Atas Pokok


Antara Grana dan Casorzo di Piemonte, Italy, sebuah pohon yang sangat unik tumbuh. Dikenali sebagai "pokok ganda Casorzo" atau Bialbero de Casorzo di Itali. Ini adalah pohon murbei dimana di atasnya tumbuh pokok ceri. Pokok ceri tumbuh tinggi di atas pokok mulberi yang berdiri dibawahnya. Pokok aneh ini juga dikenali sebagai Grana Double Tree.

Tidak ada yang tahu pasti bagaimana perkara ini berlaku; mungkin beberapa burung menjatuhkan benih di atas pokok mulberi yang kemudian menumbuhkan akarnya melalui batang berongga pokok perumah untuk mencapai tanah. Walaupun pohon yang tumbuh secara parasit atau epifit di pokok lain bukanlah hal yang tidak biasa, tetapi mereka biasanya tidak mencapai saiz dan umur seperti yang terlihat dalam contoh khusus ini, kerana ada tidak cukup humus dan ruang yang disediakan di mana mereka tumbuh. Besar pokok yang tumbuh epifit seperti Bialbero de Casorzo adalah jarang berlaku.


Tumbuhan epifit adalah tumbuhan yang menumpang pada tumbuhan lain sebagai tempat hidupnya. Namanya dibentuk dari bahasa Yunani: epi-, permukaan atau tutup dan phyton, tumbuhan atau pokok.

Berbeza dengan parasit, epifit dapat sepenuhnya mandiri, lepas dari tanah sebagai penyangga dan pembekal hara bagi kehidupannya, maupun dari hara yang disediakan tumbuhan lain. Air diperolehi dari hujan, embun, atau wap air. Hara mineral diperoleh dari debu atau hasil penguraian batang serta sisa-sisa bahagian tumbuhan lain yang terurai. Walaupun tidak "mencuri" hara dari tumbuhan yang ditumpanginya, epifit boleh menjadi pesaing terhadap ketersediaan cahaya. Akar epifit kadang-kadang juga menutupi dan menembusi batang pokok yang ditumpanginya sehingga merosakkan keseimbangan fisiologi tumbuhan inangnya.


Contoh epifit yang popular adalah berbagai macam orkid, nanas-nanasan (bromeliad), serta paku-pakuan.

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Pokok Yang Tumbuh Di Atas Pokok"

Post a Comment