Inilah Pulau Terpadat di Dunia - Pulau Bungin


Pulau Bungin di Kecamatan Alas, Kabupaten Sumbawa, Provinsi Nusa Tenggara Barat, punya jolokan sebagai pulau terdapat di dunia. Di pulau ini nyaris tidak ada tanah kosong, seluruh daratan dipenuhi rumah-rumah penduduk.

Kepadatan penduduk pula membuat Pulau Bungin tidak mempunyai garis pantai, kerana sepanjang pesisir pulaunya seluruhnya dibina menjadi tempat tinggal. Pulau ini mempunyai keluasan 8.5 hektar dengan jumlah penduduk 3.400 jiwa.

Jarang warga Bungin yang merantau, dan mereka kebanyakan memilih berkahwin dan tetap tinggal di Bungin. Keadaan ini yang membuat Pulau Bungin semakin kelebihan beban dan kehabisan lahan.


Seperti yang dikutip dari versesofuniverse.blogspot.com, Satu-satunya tanah terbuka yang luas di Bungin adalah laman Masjid setempat. Bahkan saking sesaknya, sama sekali tidak ada kebun dan sangat jarang pepohonan tumbuh. Kerana tidak ada daun untuk makanan, sampai-sampai kambing di Bungin punya kebiasaan makan kertas dan plastik.

Warga yang hendak membina rumah baru, harus mereklamasi pulau dengan menguruk lautan dengan karang. Akibat bertambahnya rumah, saiz Pulau Bungin pun semakin bertambah luas dari masa ke masa. Akibat tanah yang terhad, ada beberapa keluarga yang terpaksa harus hidup dalam satu bumbung.


Masyarakat Bungin majoriti keturunan Suku Bajo, dari Sulawesi, yang dikenali sebagai suku pengembara laut dan penyelam ulung. Sejak bayi, anak-anak Bungin sudah dikenalkan pada dunia bahari melalui Upacara Toyah.

Dalam ritual Toyah, bayi dipangku 7 perempuan secara bergilir-gilir yang duduk di atas buaian. Ayunan diibaratkan seperti gelombag lautan yang akan dihadapi sang anak ketika besar nanti ketika menjadi pelaut.


Sejak kecil, anak-anak Bungin sudah mahir bermain di lautan dan menyelam untuk memburu ikan. Mereka lazim bermain perahu di laut tanpa pengawasan ibu bapa. Bocah-bocah usia sekolah dasar sudah mampu mencari wang jajan dengan memburu ikan hiasan dalam laut.

Majoriti penduduk Bungin bekerja sebagai nelayan. Sebahagian mencari ikan dengan cara menyelam dan memanah. Ada juga yang mempunyai keramba, serta mencari udang dan teripang.

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Inilah Pulau Terpadat di Dunia - Pulau Bungin"

Post a Comment