Kingkong Giant Setinggi 3 Meter


Fosil pertama kera raksasa purba di Indonesia didapati di laman Semedo, Tegal, Jawa Tengah. Penemuan tersebut memberi petunjuk bahawa kera raksasa purba atau kingkong pernah hidup di Indonesia, khususnya tanah Jawa.

"Ini dijumpai oleh warga pada bulan Julai lalu. Kita berjaya mengesahkan bahawa ini milik kera raksasa Jawa, "ungkap Leong, Ketua Balai Arkeologi Yogyakarta, seperti yang dipetik dari Kompas.com.

Fosil yang dijumpai berupa tulang rahang bawah. Awalnya, fosil itu didakwa milik manusia. Akan tetapi, apabila menganalisis saiz dua gigi geraham yang besar, pihak Balai Arkeologi Yogyakarta meyakini bahawa fosil tersebut bukan milik manusia, melainkan kera raksasa.


Penemuan ini mengejutkan sebab selama ini Gigantopithecus atau kera raksasa yang ukurannya mencapai 3 meter dipercayai hanya tersebar di China, Asia Selatan, dan wilayah Vietnam yang dekat dengan China.

"Ini penemuan pertama di Indonesia," kata Leong. Dia menambah, kera raksasa yang ditemui di Semedo berbeza dengan di Asia Selatan dan China. "Kalau di India, misalnya, saiznya lebih kecil," tambahnya.

Ada pelbagai jenis Gigantopithecus yang tersebar di dunia, antara lain G giganteus, G bilaspurensis, dan G blacki. Jenis yang fosilnya dijumpai di Semedo adalah G blacki.


Tulang Gigantopithecus ini dijumpai pada lapisan tanah dengan umur geologi mencapai satu juta tahun lalu. Lokasi penemuan ini menyokong idea bahawa kera raksasa pernah merebak hingga ke Indonesia.

Jutaan tahun lalu, tanah besar Asia dan wilayah Jawa, Sumatera, serta Kalimantan masih tergabung dalam satu pulau raksasa. Keadaan tersebut membolehkan haiwan darat seperti kera raksasa merebak hingga ke Tanah Air.

Leong mengutarakan, kera raksasa purba menghuni Jawa pada masa pleistosen hingga lebih kurang 200,000 tahun lalu. Selepas, spesies tersebut punah, diduga akibat perubahan iklim.

"Ada perubahan iklim mendadak dari ekstrem sejuk menjadi kering. Kera raksasa dengan ukurannya yang besar tidak mampu menyesuaikan diri terhadap perubahan persekitaran sehingga akhirnya punah, "ujar Leong.

Leong percaya, kera raksasa tidak hanya boleh dijumpai di Jawa, tetapi juga Sumatera dan Kalimantan. Hanya, keadaan pengendapan di Sumatera dan Kalimantan mungkin tidak menyokong terawetkannya tulang sehingga fosil tak dijumpai.

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Kingkong Giant Setinggi 3 Meter"

Post a Comment